הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל

בס"ד

שלום וברכה לכל בית ישראל,

הנה מטתו שלשלמה

הנה מטתו שלשלמה

בקריאת שמע שעל המיטה מופיע פסוק, "הִנֵּה, מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה--שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים, סָבִיב לָהּ:  מִגִּבֹּרֵי, יִשְׂרָאֵל. כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב, מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה; אִישׁ חַרְבּוֹ עַל-יְרֵכוֹ, מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת". (שיר השירים ג,' ז' - ח').

אומר הזהר, שלמה הוא מלך שהשלום שלו. מיטה היא מלשון מטה בחשיבות: כאשר אנו שוכבים על המיטה, והראש והרגלים נמצאים באותו הגובה, אנו זקוקים לשמירה. את השמירה מספקים כאן שישים הגבורים, או ס' גבורים, שנאמר סומך ה' לכל הנופלים. שינה הוא זמן הסתלקות המוחין, והסתלקות המוחין משולה לנפילה מעץ החיים. שנאמר וַיַּפֵּל יְהוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם, וַיִּישָׁן (בראשית ב' כ"א). כדי שלא יפול אדם ויפרד מעץ החיים בחינת שינה, סובבים את מיטת שלמה שישים גיבורים, כמו שישים דקות הסובבות את השעה, כמו שישים שניות הסובבות את הדקה. שישים הגבורים סובבים את עולם החומר המסומל במיטה,(הצורך בשינה מעיד על עייפות החומר) ושומרים על המיטה, שלא תהפך ממיטה למיתה. השמירה היא באמצעות החרב, שנאמר  וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים--לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ (דברים ל' י"ט) בחר אותיות חרב, כי החרב היא המפרידה בין חיים למוות, שנאמר וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, לִשְׁמֹר, אֶת-דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים. (בראשית ג' כ"ד).

הפחד בלילות הוא תולדה של הסתלקות המוחין, הגבורים חגורי החרב שומרים על מיטת שלמה, שלא יבואו הישנים בה לכדי מיתה. חגירת החרב על הירך, קשורה בשמירת הנפש,  אַ֖ךְ אֶת־נַפְשׁ֥וֹ שְׁמֹֽר (איוב ב' ו').

וַיְהִי, כָּל-נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ-יַעֲקֹב--שִׁבְעִים נָפֶשׁ (שמות א' ה').

שנה טובה כתיבה וחתימה טובה

...

תמונה :  HikingArtist.com