הַרְחֵק מְאֹד באדם (מֵאָדָם) הָעִיר, אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן

בס"ד

את חציית נהר הירדן מתאר ספר יהושע, "וְהַיַּרְדֵּן, מָלֵא עַל-כָּל-גְּדוֹתָיו, כֹּל, יְמֵי קָצִיר. וַיַּעַמְדוּ הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמַעְלָה קָמוּ נֵד-אֶחָד, הַרְחֵק מְאֹד באדם (מֵאָדָם) הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן, וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם-הַמֶּלַח, תַּמּוּ נִכְרָתוּ; וְהָעָם עָבְרוּ, נֶגֶד יְרִיחוֹ".

גשר אדם, מעל נהר הירדן, נקרא על שמה של העיר המקראית אדם, שמו בערבית ג'סר א-דאמייה (גשר שאינו דם א-דם)

גשר אדם, מעל נהר הירדן, נקרא על שמה של העיר המקראית אדם, שמו בערבית ג'סר א-דאמייה (גשר שאינו דם א-דם)

יהושע ובני ישראל מגיעים לנהר הירדן בי' ניסן, ארבעים שנה בדיוק לאחר שנצטוו בנ"י במצרים על הפסח (קחו איש שה לבית אבות). מן הדור הזה אשר נצטווה על הפסח ויצא את מצרים נותרו בחיים שני אנשים: יהושע בן-נון וכלב יפונה. כל שאר יוצאי מצרים מתו במדבר בדרכם לארץ ישראל.

כלל בנ"י העומדים עם יהושע על נהר הירדן, נולדו כולם במדבר בדרכם לארץ ישראל, והם הופכים לעם במסע גבוש ארוך הנמשך ארבים שנה. וכך מסכם משה את המהלך, "הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ" (דברים כז ט) בני ישראל היורדים מצריימה הפכו ברבות הימים לעם ישראל העולה לארץ ישראל ממזרח לירדן.

התקופה היא תקופת ניסן, הירדן מלא על כל גדותיו (בתקופת ניסן אף השלג שבחרמון נמס והופך למים ומעצים את זרימת המים בנהר הירדן). אל מול מי הירדן השוטפים מצפון (דודי צפנתי לך) והיורדים דרומה אל ים הערבה הוא ים המלח נצבים יהושע ועם ישראל. בראש עומדים הכהנים נושאי ארון הברית, כאשר נוגעות כפות רגלי הכוהנים במי הירדן, מי הירדן נכרתים (מפסיקים לזרום) ונעמדים כנד, כחומה, ומספר ספר יהושע כי המקום בו נכרתו המים הוא "הַרְחֵק מְאֹד באדם (מֵאָדָם) הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן, וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם-הַמֶּלַח, תַּמּוּ נִכְרָתוּ; וְהָעָם עָבְרוּ, נֶגֶד יְרִיחוֹ".

הרחק מאד מאדם העיר אשר מצד צרתן

הרחק מאד מאדם העיר אשר מצד צרתן

לפי ספר יהושע עברו בני ישראל את הירדן ממול לעיר יריחו, כנראה במעבר שידוע לנו היום כגשר אלנבי.הכתוב מציין כי מקום המעבר היה הרחק מאוד מאדם העיר (גשר אדם, או ג'יסר אל-דאמייה בערבית) אשר מצד צרתן. נראה כי צרתן היא העיר צוער המקראית בה הסתתרו לוט ובנותיו. לפי התאור בספר יהושע העיר אדם נמצאת באותו צד או באותו כוון של העיר צרתן היא צוער, כלומר ממזרח לנהר הירדן, כאשר, מקום כריתת (עצירת זרימת) המים היתה הרחק מאוד מאדם העיר, ומנגד לעיר יריחו.

באזור גשר אלנבי, עברו כנראה בנ"י ויהושע את הירדן, הנמצא כ-5 ק"מ מזרחית לעיר יריחו ככתוב,"וְהָעָם עָבְרוּ, נֶגֶד יְרִיחוֹ" יהושע ג

באזור גשר אלנבי, עברו כנראה בנ"י ויהושע את הירדן, הנמצא כ-5 ק"מ מזרחית לעיר יריחו ככתוב,"וְהָעָם עָבְרוּ, נֶגֶד יְרִיחוֹ" יהושע ג

מבחינה פנימית נוכל לומר כי מקום חציית בני ישראל את הירדן היה בין העיר אדם, ובין העיר צוער, הנקראת בערבית א-סאפייה (הסופית, האחרונה) והנקראת בתורה בלע (בלע מלשון "בִּלַּ֤ע הַמָּ֙וֶת֙ לָנֶ֔צַח" (ישעיהו כה ח).מבחינה פנימית נוכל לומר כי אע"פ שעם ישראל חוצה את נהר הירדן ממזרח למערב הוא עדיין רחוק מאוד מתכונת העיר (אני ישנה וליבי ער) אדם, שעליה אמרו חז"ל, "אתם קרויין אדם, ואין אומות העולם קרויין אדם", עדיין רחוק עם ישראל מתכונת אהבת ה' ואהבת הזולת המכונה אהבת אדם.

בנ"י המתגבשים במסעם במדבר בהנהגת משה לכלל עם ימשיכו בהנהגת יהושע לחצות את הירדן, להכנס לארץ ישראל, ולטפס במעלות הרוחניות שיובילו אותם להיות אוהבי ה' ואוהבי אדם.

 

את השיר גשר אלנבי כתב ירון לונדון, הלחינה נורית הירש, ומבצע יהורם גאון.
האזנה ערבה וצפייה מהנה.