כיצד מחבר אליהו הנביא זכור לטוב את שלושת האבות הנמים בחברון עם רעיא מהימנא

בס"ד

Eliyahu_Ha-Navi_(Elijah_the_Prophet)

בפתח אליהו כתוב, "הֲרֵי לָךְ סִימָנָא: שֶׁראשִׁי נִמְלָא טָל, הֵ"א שְׁכִינְתָא בְּגָלוּתָא", מה דורש אליהו הנביא זכור לטוב על הפסוק הידוע משיר השירים,

"אֲנִי יְשֵׁנָה, וְלִבִּי עֵר
קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק
פִּתְחִי לִי,
אֲחֹתִי, רַעְיָתִי, יוֹנָתִי, תַמָּתִי,
שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל".

ויש להבין כי יש ד' אותיות בשם הויה: י,ה,ו,ה. שם הויה במילוי אלפין (במילוי אות אלף) נכתב כך: יוד, הא, ואו, הא, חשבון אותיות שם ה' במילוי אלפין עולה מ"ה, 45, או גימטריה אדם. חשבון אותיות יה"ו בלבד עולות גימטריה ט"ל, ככתוב "שראשי נמלא ט"ל", מהו ט"ל אלו אותיות יה"ו כאשר הן בחיבור והן רוצות להשפיע. מהו שראשי נמלא ט"ל? הראש נבחן למשפיע, לכן הוא מכיל את שלוש אותיות יה"ו, שבמילוי אלפין (האות אלף) סכום החשבון שלהן עולה ט"ל (39).

השאלה המתבקשת היא, אם ראשי נמלא ט"ל, הרי יש לנו אותיות יה"ו שרוצות להשפיע שפע והכל טוב ויפה, אז מה בכל זאת הבעיה? הבעיה היא למי להשפיע, חסר כלי לקבלת השפע, אז מה עושים, תשאלו ובצדק, לאליהו זכור לטוב יש רעיון, הוא קורא למשה רבינו שהוא רעיא מהימנא, הרועה הנאמן, שיש לו כלי גדול מאד להכלת השפע, כלי הנכלל מכל ששים רבוא נשמות ישראל, ורק כאשר הוא יופיע, יוכלו אותיות יהו משם הויה להשפיע שפע לאות הא תתאה, אותה מייצג משה רבינו רעיא מהימנא, היות שנשמת משה רבינו נבחנת לכלי אליו ניתן להשפיע את כלל האורות.

תשאל, אם משה רבינו שהוא רעיא מהימנא, נבחן להא תתאה, לאות הא אחרונה משם הויה, למה אם כן נבחנים האבות הקדושים? ובכן אברהם אבינו נבחן לספירת חכמה (זהר לך לך אות עו) אות יו"ד משם הויה, יצחק אבינו נבחן לאות ה"א עילאה משם הויה, היא ספירת בינה (הוא הראשון שנימול בן שמונת ימים והוא בן-בינה ממש) ואילו יעקב אבינו נבחן לאות וא"ו משם הויה, היא ספירת תפארת, לפיכך נבחנים שלושת האבות הקדושים לאותיות יה"ו משם הויה.

שלושת האבות הקדושים קבורים בחברון, חברון מלשון חיבור, הם מצוותים יחדיו, כמו אותיות יהו, מה חסר להם, כלי להשפיע אליו את השפע. משה רבינו הכולל את כלל ששים רבוא נשמות ישראל הוא הכלי אליו יהיה ניתן להשפיע את השפע, אך איפה נמצא משה, הרי מקום קבורתו לא נודע, ידוע שעלה אל הר העברים ומת על פי ה', והר העברים הוא הר נבו, נמצא מעברו המזרחי של נהר הירדן, מחוץ לארץ ישראל. נמצא כי רעיא מהימנא, הנבחן לאות הא תתאה משם הויה, נמצא מחוץ לארץ ישראל, בפרוד, ואילו האבות הקדושים נמצאים באיחוד, בחברון.

אם כן במה תלויה השפעת השפע לתחתונים? בקיום הכלי להכלת השפע הנבחן לאות הא תתאה, ובמי תלוייה הכנת הכלי להכלת השפע האלוהי? במשה רבינו הרועה הנאמן שנאמר, "קוּם רַעְיָא מְהֵימְנָא", ממש כפי שנאמר על ארון הברית, "קומה ה' ויפוצו אויבך וינוסו משנאיך מפניך", כלומר השפעת השפע לתחתונים תלויה בקימה של משה, כלומר בתקומת האמונה, וכשקמה האמונה, שהיא כלי להכלת השפע, בחינת "מִיַּד קָם רַעְיָא מְהֵימְנָא", אז מופיע המשפיע בחינת "וַאֲבָהָן קַדִּישִׁין עִמֵּיהּ". אמונת משה קמה מיד, כלומר כלי האמונה נכון לקבלת השפע, ואבות הקדושים עימו (מזרימים את השפע) ומקיימים את סוד הייחוד, אותיות יה"ו (שלושת האבות הקדושים, אברהם, יצחק ויעקב, הנמצאים יחד בחיבור בחברון) משפיעות שפע ט"ל (כי אותיות יה"ו במילוי אלפין עולות ט"ל) לאות הא תתאה שהיא בחינת מלכות, שהיא סוד שישים רבוא  נשמות ישראל הכלולות בנשמת רעיא מהימנא בסוד האמונה.

עַד כָּאן רָזָא דְיִחוּדָא. בָּרוּךְ ה' לְעולָם אָמֵן וְאָמֵן