מהו מצורע ברוחניות ומה הקשר שלו לאיש המוציא שכבת זרע ולאישה נידה?

זאת תורת המצורע, תמונה kippbakr

זאת תהיה תורת המצורע, תמונה kippbakr

פרשת השבוע היא פרשת מצורע. מהו תכונת המצורע בנפשו של אדם פנימה? למצוא רע בכל דבר, או להמציא שם רע, לכל דבר וענין. היות שהתורה נדרשת באדם אחד, היא מסבירה את התהליך הנפשי העובר על אדם המוציא שם רע וכותבת, "זאת תהיה תורת המצרע ביום טהרתו, והובא אל הכהן".  

כלומר, ביום שהוא בחינת הארה שבאדם, כלומר שמאיר לאדם, כאשר הוא רואה ומבחין שבכל דבר וענין הוא מוצא רע, והוא רוצה לטהר (להפוך את המצב של רע לטוב) אז מביאים אותו אל הכהן, מהו הכהן בנפשו של אדם פנימה? כהן הוא מידת החסד שבאדם. כמו שאומרים "הבא לטהר - מסייעין אותו". היינו במידת כהן.

אותו שורש רוחני אנו רואים גם בפסוק הבא:  "וְאִישׁ, כִּי-תֵצֵא מִמֶּנּוּ שִׁכְבַת-זָרַע--וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת-כָּל-בְּשָׂרוֹ, וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב". זרע אומר הזה"ק הוא אותיותן זה-רע, כאשר אדם נמצא במצב של שכיבה בו ראשו ורגליו נמצאים בקומה שווה, אשר הוא בחינת קטנות, והוא במצב של ניתוק מן הבורא, בו הוא רואה בכל דבר רע, הרפואה לכך היא וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת-כָּל-בְּשָׂרוֹ, כלומר עליו להביא את כל בחינות הרצון לקבל שלו, המכונות בשם הכולל בשר, ולרחוץ אותם באור התורה המכונה בשם מים.

גם באישה נידה מופיע אותו שורש רוחני. כפי שלמדנו האדם לגבי הבורא נבחן לאישה, וכאשר הוא במצב של נידה, מלשון דם ודומם, הוא מנודה ומנותק מן הבורא. כי א-דם, הוא זה אשר מחובר לאלופו של עולם, ודם, הוא בחינת ניתוק ממנו, הוא בחינת מלכות (כמו המכה הראשונה במצרים שהיא בחינת דם). לכן, שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ, זאת אומרת שעל האדם לעבור שבע בחינות או שבע הארות כדי להגיע לבורא ולהתחבר אליו, כי שבעה ימים, הם כנגד אור שבעת הימים, והוא המרחק הנדרש כדי לעבור ממידת מלכות, למידת חסד, בסדר עולה: מלכות, יסוד, הוד, נצח, תפארת, גבורה וחסד, כאשר חסד היא מידת כהן, עליו נאמר כי חפץ חסד הוא, מטעם שרוצה להשפיע כמו הבורא.

שבוע טוב וחודש ניסן טוב לכולנו, ניסן הוא חודש החסד, בו יצאו ישראל ממצרים, בו קוראים בהגדה של פסח את הפסוק מספר יחזקאל,  "ואעבור עלייך ואראך, מתבוססת בדמייך; ואומר לך בדמייך חיי, ואומר לך בדמייך חיי", שדווקא ע"י מצב של דם ודממה, מגיעים למצב של חיים.