מהי ארץ נוד קדמת עדן בפנימיות ומדוע היא מקום מושבו של קין?

שלום וברכה לכולם,

מה עשית, קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה

ראשית חכמה הקדמה קטנה אחת. היות שהתורה כולה מדברת באדם אחד, הרי שכל האנשים והנשים המוזכרים בסיפורי התנ"ך הם שיקוף או מראה של אדם אחד. בכל אחד מאתנו נמצא אברהם, הוא ביטוי לתכונת החסד, בכל אחד מאתנו נמצא יצחק, הוא ביטוי של תכונת הגבורה, ובכל אחד מאתנו נמצא יעקב הוא ביטוי לתכונת התפארת, שהיא קו אמצעי, יופי, ונחשבת לפוארות (ענפי) האילן. בכל אחד מאתנו נמצאים, משה, אהרון, חור, שרה לאה רחל רבקה, מרים בצלאל, יהודה ראובן והרשימה ארוכה. עד כאן מנינו את האנשים והנשים מתקופת האבות והאמהות. ואנו שמחים להיות קשורים אליהם דרך מעלותיהם הידועות, אך לפני האבות והאמהות, היו נח ובניו, והיה מבול והיו עשרה דורות מאדם עד נח, שנמחו בדור המבול, והיה קין, הבן הראשון בעולם, שהרג לאחיו הבל, אך האם יש לנו קשר וזיקה אליהם, או שהן דמויות מקריות שהיו וחלפו מן העולם, בסוד קליפה קודמת לפרי. האם יש בכל אחד מאתנו לפחות תכונה אחת מקין, מנמרוד, מעשו? הרי באדם כלול הכל, ואם כן איך נדע לזהות את התכונות הללו בתוכינו.

מי הוא קין בנפש האדם, עובד האדמה, זה שנצב מעליה, כאדון, רכושני שלא רוצה לחלק עם אחיו את העולם, קין הוא המתפשט הפיסי, הפולש, הבל, לעומת זאת, הוא הנשימה הפנימית, השיח הפנימי שבין אדם לבורא עולם, לפני שהמילים יוצאות מן הפה החוצה אל העולם. וקין, בעל הקנין והמנין הורג להבל, הורג את השיג והשיח שבנפש האדם, ואומר כי בהריגה זו, אותו שיח, אותו קשר פנימי של הנשמה עם בורא עולם לא קיים, מה כן קיים? האדמה, הקנין, המנין והבנין, הוא הראשון שנצרך לבנות עיר, שהיא ביטוי ראשון לציויליזציה האנושית הפצועה והרוצחת שאין לה מקום ואין לה מנוחה בעדן החכמה האינסופית.

קין שבתוכינו

עם מעט כנות, נוכל למצוא את קין שבתוכינו, מגיח מכל פינה. ההורג מספר פעמים ביום, ללא לאות, את אחיו, את הבל, הוא הקול הפנימי באדם, השואל אותו, ללא הרף, לאן מוביל כל המרדף האימתני אחר עולם החומר, ומקשה: מתי נוכל לנוח ממרוצת המשכנתא או שכר הדירה, מתשלומי חשבונות, מטלפונים, מהודעות אימייל, משיחות ווטסאפ, מעמידה צפופה ברכבת, או בישיבה קמוטה בה.

מהו הקול הפנימי הזועק שבכל אחד ואחת מאתנו, ומדוע בתור שכזה הוא נסתר ונעלם, ואיך ניתן כלל לאתר אותו מבעד למסך העשן וסילוני הרעש הכרוני העוטפים אותנו, בכל צליל של הודעה ועדכון תוכנה, שלנו או של החברה הסובבת אותנו.

הבל שבתוכינו

הקול הפנימי של הבל, הוא השיחה הפנימית המתנהלת בנו כעת, השיר שאנו לפתע שרים ולא מבינים מנין הגיע, הרי אף אחד לא מנגן משהו ברקע, אז מנין צמח לו השיר הזה, ומדוע דווקא עם המילים הללו, והנוף המסויים העולה ממנו ומצב הרוח המגולם בו, או ריח מסויים העולה באפינו, ומעלה זכרון מסויים או טעם של תה המזכיר נשכחות, וכובע צמר לבן המזכיר טיול נפלא לחרמון, או מבט אל ציפור הנושאת כנפיים ועפה, כל אלו הבטים של הבל בנו, אך מה עושה קין שבתוכינו עם הבל שבתוכינו?

קין שבתוכינו הורג את הבל בזה שהוא חושב שאין ערך לזכרון, לתמונה, לשיר, לאמירת שלום אקראית, להתענינות בשלום הזולת, כי שימת הלב לדברים הללו, לא תקדם פרוייקטים, לא תסגור את החודש, לא תוביל אותנו להיות מנהלי הרכש הבאים של החברה הגדולה הבאה העולה באופק, כי להזכרות בשיר, במילה, בשכנים טובים, אין ערך כספי, כי אי אפשר למדוד ולאמוד אושר.

ונחזור לענין, לאחר שקין שבתוכינו מבטל את בחינת הבל שבתוכינו אומר לו ה': "מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה". מה בסגול, כמו פעיית השה מה, שהוא גם שם הוי"ה במילוי אלפין, קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה, ומילת אחיך גימטריה ט"ל, שהוא אותיות יה"ו במילוי אלפין (יוד, הא, ואו) משם הוי"ה, כי אותיות יה"ו משם הוי"ה הם אח לבחינת אות הא אחרונה משם הוי"ה, וזה שאמר לו הברוך הוא קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה, כי אדמה מלשון אדמה לעליון, ובעליון יש מחשבה ושיחה ודיבור, וברגע שקין שבנו מבטל את בחינת הבל, נבחן זה לבליעת הקול הפנימי באדמה, ההטמעוּת של הקול הפנימי באדמה, נבחנת לצעקה הבלועה בדממה, וזה שאמר לו הברוך הוא קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה, ופירש רש"י דמו של הבל ודם זרעיותיו שלא הצליחו להולד ממנו, בטרם נבלע באדמה. ויש לומר כי כאשר קולו של הבל לא נשמע בנו, זה נבחן לביטולו, ולא רק לביטולו עצמו, אלא גם לכל מה שעשוי להוולד ולהמשך ממנו, ולזאת פירש רש"י דמו ודם זרעיותיו. כי זרע הוא בחינת חסד, וזרעיותיו הם החסדים הנמשכים ממנו.

ובפסוק הבא מנתק הברוך הוא את קין מן האדמה, כמו שמנתקים תינוק שנולד מחבל הטבור, ואומר: "וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ, לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. כִּי תַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה, לֹא-תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ". מה פירוש האמירה של ה' לקין? כתוצאה מכך שהרגת את הבל אחיך, שהן אותיות יה"ו משם הוי"ה, תהיה נע ונד בארץ. כלומר, לאחר הריגת הבל, יש הפרדה בין אותיות יה"ו משם הוי"ה לאות ה' אחרונה משם הוי"ה, אותיות יה"ו אינן יכולות להשפיע שפע ט"ל שהוא גימטריה של אותיות יה"ו במילוי אלפין למלכות, ולכן התוצאה המתבקשת היא נע ונד תהי בארץ.

מהו הניתוק אותו חווה קין

פירוש: אותיות יה"ו משם הוי"ה במילוי אלפין נכתבות: יו"ד, ה"א, וא"ו, גימטריה שלהן היא 39 או ט"ל, כאשר נפרדות אותיות אלו שהן גימטריה אחיך, מאות ה' אחרונה של שם הוי"ה, זה נחשב לניתוק בין המשפיע (אותיות יה"ו, או אחיך) לבין המקבל, שהיא אות ה' אחרונה משם הוי"ה. ולכן כאשר כאשר יש ניתוק בין משפיע ומקבל, התוצאה היא תנועה ותנודה, כי כאשר יש חיבור ושלום יש שקט ושלוה, מטעם שהכל נמצא במקומו, כמו ביום השבת. מה שאין כן כאשר יש נתק הכל נע ונד. והוא שאמר ה' לקין נע ונד תהיה בארץ, קין המודע לעובדה שתנועה מתמדת מצידו תוביל להריגתו, מטעם חוסר קשר למקור, אומר לה': "הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וּמִפָּנֶיךָ, אֶסָּתֵר; וְהָיִיתִי נָע וָנָד, בָּאָרֶץ, וְהָיָה כָל-מֹצְאִי, יַהַרְגֵנִי", וה' מנחם אותו באלו המילים: "וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוָה, לָכֵן כָּל-הֹרֵג קַיִן, שִׁבְעָתַיִם, יֻקָּם; וַיָּשֶׂם יְהוָה לְקַיִן אוֹת, לְבִלְתִּי הַכּוֹת-אֹתוֹ כָּל-מֹצְאוֹ. יֵּצֵא קַיִן, מִלִּפְנֵי יְהוָה; וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-נוֹד, קִדְמַת-עֵדֶן".

ומספר הזהר כי האות שניתן לקין הוא אות ו' (בראשית א' אות תנח, מאמר וישם ה' לקין אות) וסמוך לו, ויצא קין מלפני ה', ולא כמרדכי, עליו נאמר ומרדכי יצא מלפני המלך, אלא ויצא קין, שאות ו' היתה על מצחו, לכן הוקדמה אות ו' לפועל ויצא, וממשיך הכתוב ואומר, וישב בארץ נוד, ומהי ארץ נוד, נוד גימטריה ס' או 60, שישים דקות שיש בשעה, או שישים שניות שיש בדקה, ארץ נוד היא מרחבי הזמן והמקום, בה אין מנוחה, בה כולנו עבדים לזמן ולחוקי החומר של העולם הזה. בה שומעים את המחוגים אצים רצים תיק-תק, נע-ונד, והיא אשר נמצאת מקדם, כלומר מלפני עדן החכמה האינסופית, כי כדי להגיע אל מרחבי החכמה האינסופית, ממטה למעלה, צריך לשבת קודם בארץ נוד קדמת עדן.

כל טוב לכולם ולהתראות במאמר הבא