עיונים בספר יהושע ע"פ כתבי האר"י, הזה"ק והחסידות מאת הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט"א

בס"ד

שלום רב לכל בית ישראל,

 וְהַיַּרְדֵּן, מָלֵא עַל-כָּל-גְּדוֹתָיו, כֹּל, יְמֵי קָצִיר

"וְהַיַּרְדֵּן, מָלֵא עַל-כָּל-גְּדוֹתָיו, כֹּל, יְמֵי קָצִיר"

יהושע פרק ג' - "וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּקֶר וַיִּסְעוּ מֵהַשִּׁטִּים, וַיָּבֹאוּ עַד-הַיַּרְדֵּן--הוּא, וְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיָּלִנוּ שָׁם, טֶרֶם יַעֲבֹרוּ.  וַיְהִי, מִקְצֵה שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וַיַּעַבְרוּ הַשֹּׁטְרִים, בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה.  וַיְצַוּוּ, אֶת-הָעָם לֵאמֹר, כִּרְאֹתְכֶם אֵת אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם נֹשְׂאִים אֹתוֹ--וְאַתֶּם, תִּסְעוּ מִמְּקוֹמְכֶם, וַהֲלַכְתֶּם, אַחֲרָיו.  אַךְ רָחוֹק יִהְיֶה, בֵּינֵיכֶם וּבֵנָיו, כְּאַלְפַּיִם אַמָּה, בַּמִּדָּה:  אַל-תִּקְרְבוּ אֵלָיו, לְמַעַן אֲשֶׁר-תֵּדְעוּ אֶת-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ-בָהּ--כִּי לֹא עֲבַרְתֶּם בַּדֶּרֶךְ, מִתְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם".

אומר כאן רש"י נשתנה המסע הזה משאר מסעות שכל זמן שמשה היה קיים היה עמוד הענן נוסע תחילה ומראה להם הדרך, והארון נוסע אחר שני דגלים, עכשיו הארון נוסע תחילה, אך רחוק יהיה כבודו של מקום, אלפיים אמה אומר רש"י, למה צריך אלפיים אמה, כדי שתהיו יכולים לילך ולהתפלל לפניו בשבת, לפי שידע שעתידים להיות שרים לפני יריחו בשבת.

"וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל-הָעָם, הִתְקַדָּשׁוּ:  כִּי מָחָר, יַעֲשֶׂה יְהוָה בְּקִרְבְּכֶם--נִפְלָאוֹת.  וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ, אֶל-הַכֹּהֲנִים לֵאמֹר, שְׂאוּ אֶת-אֲרוֹן הַבְּרִית, וְעִבְרוּ לִפְנֵי הָעָם; וַיִּשְׂאוּ אֶת-אֲרוֹן הַבְּרִית, וַיֵּלְכוּ לִפְנֵי הָעָם.  וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, הַיּוֹם הַזֶּה אָחֵל גַּדֶּלְךָ, בְּעֵינֵי כָּל-יִשְׂרָאֵל:  אֲשֶׁר, יֵדְעוּן, כִּי כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם-מֹשֶׁה, אֶהְיֶה עִמָּךְ.  וְאַתָּה, תְּצַוֶּה אֶת-הַכֹּהֲנִים, נֹשְׂאֵי אֲרוֹן-הַבְּרִית, לֵאמֹר:  כְּבֹאֲכֶם, עַד-קְצֵה מֵי הַיַּרְדֵּן, בַּיַּרְדֵּן, תַּעֲמֹדוּ".

הכהנים צריכים לעמוד, בקצה מי הירדן, בשביל מה, נראה לפי ההמשך  וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:  גֹּשׁוּ הֵנָּה--וְשִׁמְעוּ, אֶת-דִּבְרֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם. וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ--בְּזֹאת תֵּדְעוּן, כִּי אֵל חַי בְּקִרְבְּכֶם; וְהוֹרֵשׁ יוֹרִישׁ מִפְּנֵיכֶם אֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת-הַחִתִּי וְאֶת-הַחִוִּי, וְאֶת-הַפְּרִזִּי וְאֶת-הַגִּרְגָּשִׁי, וְהָאֱמֹרִי, וְהַיְבוּסִי. שבעת העמים שהתנחלו בארץ ישראל, הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית, אֲדוֹן כָּל-הָאָרֶץ, עֹבֵר לִפְנֵיכֶם, בַּיַּרְדֵּן. רש"י מסביר מה זה ארון הברית אדון כל הארץ, הברית של הקב"ה, שהקב"ה הוא אדון כל הארץ.

וְעַתָּה, קְחוּ לָכֶם שְׁנֵי עָשָׂר אִישׁ, מִשִּׁבְטֵי, יִשְׂרָאֵל--אִישׁ-אֶחָד אִישׁ-אֶחָד, לַשָּׁבֶט.  וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן יְהוָה אֲדוֹן כָּל-הָאָרֶץ, בְּמֵי הַיַּרְדֵּן, מֵי הַיַּרְדֵּן יִכָּרֵתוּן, הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמָעְלָה; וְיַעַמְדוּ, נֵד אֶחָד. הרי למה נקרא שמו ירדן כי הוא יורד מהצפון לדרום, מקורות הירדן הם צפונית לכנרת אבל הירדן עובר דרך הכנרת, כך אומר האר"י הקדוש, ונשפך לים המלח.

וַיְהִי, בִּנְסֹעַ הָעָם מֵאָהֳלֵיהֶם, לַעֲבֹר, אֶת-הַיַּרְדֵּן; וְהַכֹּהֲנִים, נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן הַבְּרִית--לִפְנֵי הָעָם.  וּכְבוֹא נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן, עַד-הַיַּרְדֵּן, וְרַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן, נִטְבְּלוּ בִּקְצֵה הַמָּיִם; וְהַיַּרְדֵּן, מָלֵא עַל-כָּל-גְּדוֹתָיו, כֹּל, יְמֵי קָצִיר. בימי ניסן אומר רש"י, היה זה.

 וַיַּעַמְדוּ הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמַעְלָה קָמוּ נֵד-אֶחָד, הַרְחֵק מְאֹד באדם (מֵאָדָם) הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן, וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם-הַמֶּלַח, תַּמּוּ נִכְרָתוּ; זאת אומרת ירדו ואלה שיורדים מלמעלה נעצרו,  וְהָעָם עָבְרוּ, נֶגֶד יְרִיחוֹ.  וַיַּעַמְדוּ הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן בְּרִית-יְהוָה בֶּחָרָבָה, בְּתוֹךְ הַיַּרְדֵּן--הָכֵן; וְכָל-יִשְׂרָאֵל, עֹבְרִים בֶּחָרָבָה, עַד אֲשֶׁר-תַּמּוּ כָּל-הַגּוֹי, לַעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן.

כן זה הסיפור שמסופר כאן בפרק ג', יש כאן שני אלמנטים ראשיים, ההליכה אחר ארון הברית, הכוהנים נושאים את ארון הברית. ארון הברית מרמז על ייחוד קודשא בריך הוא ושכינתה, כי ארון הוא בחינת מלכות שמים, השכינה הקדושה המרמזת על כלל ישראל, כלל המקבלים והברית זה בחינת היסוד, הספירה האחרונה בבחינת זעיר אנפין, בחינת קודשא בריך הוא, המכונה הויה, אשר משפיעה את האור העליון לכלל נשמות ישראל, למלכות.

זה נקרא ארון הברית, ממילא מובן שהוא קורא לארון הברית, אדון כל הארץ, מפני שכאן במדרגה הזאת באמת מתגלה אדון כל הארץ, מתגלה כאן שלימות, הזוהר הקדוש אומר המילה אדון מורה על זכר, זכר מורה על שלימות.

הדבר המרכזי הוא כאן, כאשר הכוהנים טובלים את רגליהם בירדן, מי הירדן יכרתון, זאת אומרת המים היורדים מלמעלה, מהצפון עומדים, והמים שיורדים ממשיכים לרדת, כך שנשאר מקום הירדן מול יריחו יבש, בכדי שעם ישראל יוכלו לעבור. אם כו על מה מרמז הענין הזה, הענין הזה מרמז על חלוקת המדרגה לשניים, מי הירדן מרמזים על מימי האור העליון, אשר יורדים מצפון לדרום, צפון זה בדרך כלל מוחין דגדלות, דרום נקרא כי חפץ חסד הוא, בכל אופן מי הירדן מרמזים על מדרגה שלמה שזורמת. כריתת מי הירדן מרמזת על הפסקת המדרגה, זה דומה לקריעת ים סוף. מהו המושג של קריעת ים סוף, כאשר מדברים על אנשים בתוך היכל המלך, כל המשכת מדרגה נבחנת לזרימת מים, "ומשמיא פלגי לא יהבין", לא נותנים מן השמים חצי דבר, אלא נותנים דבר שלם. כמובן בהתגלות האלוקות, יש שלמות תענוג עצום, והאדם לא יוכל לקבל את האור הגדול הזה על מנת להשפיע נחת רוח ליוצרו, מפני שליטת הרצון לקבל, ולכן צריכה להיות חלוקת המדרגה לשניים, כל מדרגה ומדרגה ברוחניות צריכה להתחלק לשניים, כאשר חלק מקבלים וחלק לא מקבלים.

האר"י הקדוש אומר שהכנרת מרמזת על מידת הרחמים, וים המלח על מידת הדין, והמים שזורמים מהכנרת אל ים המלח מרמזים של שיתוף מידת הרחמים בדין, השיתוף כשלעצמו הוא דבר חיובי, אבל יש כאן סמל במעמד הזה, של כריתת מי הירדן, מה שזורם למטה לים המלח שיזרום, ומה שבא למעלה מהכנרת עומד, זה מרמז מה שבא מהכנרת הוא בחינת מידת הרחמים, והוא השולט. והמים שירדו לים המלח ירדו, "והיורדים אל ים המלח, ים הערבה, תמו נכרתו", זאת אומרת הם אינם, רוצה לומר שצריכה להיות כל חלוקת מדרגה לשניים.

אם רוצים לכבוש את ארץ ישראל מידי הגויים, וארץ ישראל מרמזת על נפש האדם, ויש מלחמה על ארץ ישראל, כמו אז כן היום, מי ישלוט בנפש האדם, מי ישלוט בארץ ישראל הפנימית שבכל אחד, ומי ישלוט בארץ ישראל החיצונית, ואם רוצים לשלוט בארץ ישראל, צריכה להיות חלוקת המדרגה לשניים, זה מרמז על כך שהרצון לקבל איננו שולט, אומות העולם לא שולטות, אלא דווקא בחינת ישראל, בחינת הרצון להשפיע בחינת היצר הטוב, היא השולטת, לכן, המים שבאים מהכנרת הם עומדים בחינת מידת הרחמים, המים שיורדים לים המלח שירדו, והם אינם כאן, רק המים של הכנרת נוכחים, ובני ישראל עוברים כמו בקריעת ים סוף, בחרבה בתוך הירדן, לרמז על מה שדברנו.

אנו נסיים בזאת ונאחל לכל בית ישראל הצלחה וברכה

הנה קישור לדיסק בפורמט mp3 ובו שיעורים נפלאים מפי הרבי גוטליב שליט"א על ספר יהושע לפי פנימיות התורה ובדרך בעל הסולם

...

תמונה  stoyan5843