שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, אַתָּה עֹבֵר הַיּוֹם אֶת-הַיַּרְדֵּן

בס"ד

שלום וברכה לכל בית ישראל,

שמע ישראל היום אתה עובר את הירדן, תמונה

שמע ישראל היום אתה עובר את הירדן, תמונה fabcom

משה המוציא את בני ישראל ממצרים, המנהיג והמלווה אותם במסעיהם במדבר ומכין אותם לכניסה לארץ ישראל, פותח במילים אלה את דברי ההכנה שלו: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, אַתָּה עֹבֵר הַיּוֹם אֶת-הַיַּרְדֵּן, לָבֹא לָרֶשֶׁת גּוֹיִם, גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמֶּךָּ--עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצֻרֹת, בַּשָּׁמָיִם". מדוע פותח משה במילים שמע ישראל, מילים המוכרות לנו מפסוק הייחוד שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל:  יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד (דברים ד ו).

מה הקשר בין רישא פסוק הייחוד למעבר הירדן? ומדוע מי שעובר את הירדן גר בשמים? ננסה להשיב על שאלות אלה אחת לאחת. משה, פותח במילים שמע ישראל, כדי להסביר לעם ישראל את ייחודה של ארץ ישראל. ארץ ישראל אומר משה, נמצאת מעבר לנהר הירדן. שמו של נהר הירדן על שום שיורד מדן (בכורות נה).

הסבר : דן לשון דין ומשפט דָּן, יָדִין עַמּוֹ--כְּאַחַד, שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל (בראשית מט, טז). שלושה נחלים מהווים את מקורות הירדן והם: חרמון (בניאס),שניר (חצבאני) ודן. מספרת הגמרא במסכת בכורות נה, כי שמו של נהר הירדן נקרא כך על שום שיורד מדן. וממשיכה הגמרא ומבארת במסכת נדרים כא,ב כי ירדן יורד ונמשך ממנו, ומסבירה מה משמעות הירידה בדין ואומרת, "ונתן לך שם לב רגז, אכתי לא עברי ירדנא (עדיין לא עבר את הירדן) שנאמר "וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ".(דברים כח סה).

באור הדברים : היות והירדן יורד מדן מקום שם נשפעים הדינים, הירדן מהווה גבול בין שתי ארצות. לא גבול גאוגרפי בין ישראל לירדן או עבר הירדן, אלא מקום בו עובר גבול תודעתי. אתה כועס, יש לך כליון עיניים ודאבון נפש, אתה נמצא בתחום עבר הירדן, מקום בו אתה רוצה רק לקבל לעצמך.

לעומת זאת, אומר דוד המלך ע"ה  לֵב טָהוֹר, בְּרָא-לִי אֱלֹהִים;  וְרוּחַ נָכוֹן, חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי.(תהלים נא יב) ואז אוכל להשפיע לך נחת רוח בחינת ארץ ישראל. כי נחת רוח נמשכת מהרגשת ארץ ישראל.

לכן אומר משה, שמע ישראל, היום אתה עובר את הירדן, כלומר, מעבר הירדן הוא לא עניין היסטורי או גאוגרפי, אלא היום, בזמן הווה, כלומר עכשיו, אתה עובר את הירדן שבך, שבנפשך פנימה, ועובר ממצב של קבלה למצב של השפעה, וכאשר תבוא לָרֶשֶׁת את הגּוֹיִם, הגְּדֹלִים וַהעֲצֻמִים מִמֶּךָּ--עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצֻרֹת (עם בחינת ההשפעה שרכשת, אז תהיה) בַּשָּׁמָיִם.

כל טוב ומעבר נעים לבחינת ארץ ישראל שבנו פנימה