תכלס, איזו רוחניות אתה מוצא בזוג נעליים?

בס"ד

שלום רב לכולם,

anieto2k

תכלס, איזו רוחניות אתה מוצא בזוג נעליים? תמונה anieto2k

שולחן ערוך סימן ב' הלכה ד', השולחן עורך מורה הוראות לאדם לתוך פרטי פרטים של החיים שלו: ינעול מנעל ימין תחילה ולא יקשרנו, קודם צריכים לנעול נעל ימין ולא לקשור, ואח"כ ינעול של שמאל, ויקשרנו, ויחזור ויקשור של ימין. מסביר המשנה ברורה למה צריכים לנעול נעל ימין תחילה? שכן מצינו בתורה שהימין חשוב תמיד, ולכל הדברים שמקדימים הימין לשמאל, אבל ענין קשירה, מצאנו שהתורה נותנת חשיבות אל שמאל, שקושר אליו תפילה של יד וכו'.

מה השורש הרוחני של הענין הזה? המושג ימין מורה על שלמות, המושג שמאל, מורה על חסרון, עקר עבודתנו הוא קו ימין, שהוא קו של האמונה, כלומר, אדם צריך לפתח את האמונה בה', בכל דרך אפשרית, ע"י התורה, המצוות, ע"י ספרים וסופרים ע"י תהלים, ע"י התבוננות בטבע, ע"י קברי צדיקים, כל מה שאפשר לעשות להגדיל את האמונה שיש בורא בעולם, והוא עשה, עושה ויעשה לכל המעשים כולם, והוא הטוב והמיטיב.

האמונה הזאת מביאה לנו כמה מסקנות בחיים, א) כיוון שהבורא הוא המציאות האמיתית והדומיננטית בחיים שלנו, לכן כל דבר שקשור לבורא, הוא חשוב, הווה אומר, אנחנו צריכים למצוא את עצמינו עסוקים מבוקר עד ערב בדברים חשובים, וכשהאדם עוסק בדברים חשובים, הוא שמח ומאושר. ממה באים כל הדכאונות, והעצבונות בחחים שלנו, מזה שאדם לא רואה חשיבות בחיים שלו, הוא לא רואה שום דבר שיש לו משמעות, לא עכשיו, לא בעתיד, ממילא אנשים מתיאשים, ולכן, הקו ימין הוא הקו העיקרי, פיתוח האמונה, ספרי פנימיות התורה נותנים לנו הרבה אור בעניין האמונה, ולכן כל גדולי ישראל המליצו על ענין פנימיות התורה, ובפרט בדורות אחרונים.

אז אם כן הנקודה הראשונה, שאנחנו עסוקים בדברים חשובים, כל מצווה שאנו עושים, וכל ברכה שאנו מברכים לבורא, וכל פסוק שאנו אומרים, ברגע שהאדם מרגיש שהוא עומד לפני מלך גדול עצום ונורא, אז בזה חשיבות גדולה, הוא מרגיש שיש חשיבות גדולה, לכל מה שהוא עושה. וזוהי הקומה הראשונה בתורה ומצוות להחשיב כל פעולה, כל מצווה, כל לימוד תורה, גם אם זה לא נעשה ברמה רוחנית גבוהה, גם אם אדם לא מרגיש שיש לו כוונה לשם שמים, גם אם אדם לא מרגיש שיש לו אהבת ה' או יראת ה', אבל פשוט העסק בתורה ומצוות, באיזה צורה, באיזה אופן, באיזה מצב שלא יהיה הוא חשוב.

ב) האמונה בבורא טוב ומיטיב נותנת שלמות בתרחישי החיים, יש כל מיני מקרים בחיים, ויש כל מיני צרות, אחד נהיה חולה, שני יש לו בעיות עוד לא התחתן, שלישי התחתן, הוא לא מסתדר עם אשתו, הרביעי יש לו אישה, אבל הילדים שלו לא בסדר, וכו' וכו', בעיות של פרנסה, בעיות כלכליות, מכאן ועד הודעה חדשה. ובזמן שהאדם חי ללא קשר עם הבורא, אז העסק הוא באמת קשה. החיים קשים החיים נראים שחורים, ולא מבשרים טובות, ואנשים מחפשים כל מיני תחליפים, כל מיני סוגים של בריחות, כי החיים נראים להם שחורים, אבל לפי קו הימני של התורה שהוא קו האמונה, אין שום דבר במקרה וכל פעולה, וכל תרחיש שקורה איתך, תרחיש טוב זה בא מהבורא, וכל תרחיש שאתה מרגיש לא טוב, זה גם בא מהבורא.

אנחנו צריכים לחשוב על הבורא, כמו אבא שאוהב את ילדיו, ככה הבורא אוהב כל אחד מאתנו, וברור שהוא לא רוצה לשעות שום דבר רע לילדים, אלא מה מסבב כל מיני סיבובים ומקרים לילדים בכדי שיחשבו מחדש על החיים, בכדי שהילדים יסיקו מסקנות ויגיעו לכל מיני דרכים אחרות, אבל הכל טוב, אין שום דבר רע בעולם, מפני שהבורא הוא הטוב והמיטיב, והוא עשה עושה ויעשה לכל המעשים כולם.

זה השורש הרוחני למה שאומר כאן השולחן ערוך ינעול נעל ימין תחילה, אבל צריך גם שמאל, זה כמו שיש לנו מרק ירקות עם בשר וצריך להוסיף לו מעט מלח ותבלינים, קו השמאל הוא ההתבוננות של האדם, הבקורת העצמית, קו ימין בלי ספק הוא האמיתי, בלי ספק הבורא הוא גיבור ונורא, והטוב והמיטיב ועושה הכל, קו שמאל הבורא מבקש מאתנו דרך התורה והמצוות שנעשה בקורת עצמית ע"פ קריטריונים אמיתיים.

א) בנוגע לאמונה עצמה, האם האמונה שלי שלמה? האם אני מוכן לעשות הכל למען אלקים ואדם? כי אדם שמאמין באמונה שלמה, זה כמו ביזניס אם אדם יודע שהוא ישקיע את הכסף בדבר מסוים הוא יקבל פי שלושה, אז הוא יעשה את זה. ברוחניות ככל שהאמונה יותר מוחשית ומשמעותית, אדם יודע להיות קשור עם בורא כזה, זה השקעה הכי כדאית, ב) האם יש לי אהבת אדם, או רק אהבת עצמי, ג) האם יש לי אהבת ה'?

ימין ללא שמאל לא נותן לאדם גירוי להתקדם בשום ענין כי הכל טוב גם ככה, והבורא יתברך רוצה שנתקדם, נקודה נוספת אם הכל טוב, ואין בקורת, אדם לא צריך את הבורא. התקשורת שלנו עם הבורא, החריפה האמיתית היא דרך תפילה, תפילה יש לאדם בזמן שהוא רואה שיש בו כוחות רשע שהוא צריך את עזרת השי"ת, קו שמאל הזה זה רק לענין קשר, לקשור את הנעלים בשמאל, הקשר הוא קריטי, הקו שמאל, קו הבקורת העצמית וחשיפת הרשע באדם, נחוץ לענין התפילה.

המשך בשיעור הוידאו

כל טוב הצלחה וברכה