מאמר קן לציפור

בס"ד

שלום וברכה לכל בית ישראל,

זהר חדש קן לציפור

זהר חדש קן לציפור

מהו שאמרה התורה "לא תקח האם על הבנים", מהי עוצמתה של האם אשר מרחיקים ממנה את הבנים, מה שורשה הרוחני של האם, מה שורשם הרוחני של הבנים, ולמה מסוגלת אם שהרחיקו אותה מבניה, מהי עבודתה בקודש, כל זאת ועוד בזהר חדש, מדרש רות.

צז) ויהי בימי רבי בון, כל ימיו היה בקיסרין, יום אחד ראה את העם חוטאים, שעניים היו הולכים, ולא השגיחו עליהם. אמר, ודאי נראה שיש כאן דין. קם והלך לו.

                                               מאמר קן לציפור

צח) יום אחד חלשה דעתו, פגע בכפר סכנין ברימון ונרדם. שמע קול אחד לתנא אחד, שהיה עוסק ברינה של תורה, שאמר "כִּי יִקָּרֵא קַן-צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל-עֵץ אוֹ עַל-הָאָרֶץ, אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים, וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל-הָאֶפְרֹחִים, אוֹ עַל-הַבֵּיצִים--לֹא-תִקַּח הָאֵם, עַל-הַבָּנִים.   שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת-הָאֵם, וְאֶת-הַבָּנִים תִּקַּח-לָךְ, לְמַעַן יִיטַב לָךְ, וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים".(דברים כב ו-ז). קן, זו תשובה, דהיינו בינה, בדרך זה רחל, היא מלכות. שנאמר, "וְאֹרַח צַדִּיקִים, כְּאוֹר נֹגַהּ: הוֹלֵךְ וָאוֹר, עַד-נְכוֹן הַיּוֹם" (משלי ד יח) ואורח זו מלכות, צַדִּיקִים, הם שני בנים, יוסף ובנימין והיא, המלכות שנקראת לבנה, הולכת כל הלילה ומאיר להם, עַד-נְכוֹן הַיּוֹם שהוא יעקב. דהיינו זעיר אנפין הנקרא יום.

צט) בכל עץ, כל זה צדיק חי העולמים, דהיינו יסוד דזעיר אנפין שנקרא כל. עץ זו השכינה, שנאמר עץ חיים למחזיקים בה. על הארץ זו ארץ התחתונה. אפרוחים אלו הם שנים עשר שבטים שלמעלה. הָאֵם רֹבֶצֶת עַל-הָאֶפְרֹחִים וגו' שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת-הָאֵם. שנאמר וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם (ישעיה נ א) דהיינו שהשכינה תשלח לגלות.

ק) וְאֶת-הַבָּנִים תִּקַּח-לָךְ: הטה רבי בון את אזנו, ושמע אותו הקול שאומר, חלילה על זה. [דהיינו חס ושלום שיתקיים הכתוב הזה, ואת הבנים תקח לך] ולא אמר כלום, [שלא פרש את הכתוב, ואח"כ אמר]  מי שמרחם [על קן לציפור] עוזב את האם עם הבנים, והולך לו [ואינו משלח את האם מעל הבנים] ומה שהאם מגורשת מן הקן, מה היא אומרת, אוי שהחרבתי את ביתי, ושרפתי את היכלי, והגליתי את בני לבין האומות. ועל זה ירחם הקב"ה, כי אינו נמצא רחמן אלא בכך.

קא) ועל זה צועקת השכינה על בניה, כי כתוב שלח תשלח, שני שילוחים, שהם בית ראשון ובית שני. שלח תשלח, אפילו מאה פעמים, שאם חזרה האם על גוזליה, מתוך אהבת הבנים, שלח אפילו הרבה פעמים, עד שהולך לו וסותר את הקן שלה, ויקח את הבנים הנסתרים בקן, להטילם על הגג [שיהיו גלויים לכל המזיקים]. הנה הרחמן אינו נמצא אלא בכך. [שירחם עליהם] והארכת ימים, שיאריך אפו מששת ימים [חג"ת נה"י], הנקראים ארך אפיים [שכתוב],  ה' ה', אֵל רַחוּם וְחַנּוּן - אֶרֶךְ אַפַּיִם.

קב) אמר רבי חזקיה אמר רבי יוסי בן קסמא אמר רבי שמואל, כשברא הקב"ה את העולם, בראו בג' קשרים, שהם חכמה ותבונה ודעת, שכתוב "יְהוָה--בְּחָכְמָה יָסַד-אָרֶץ; כּוֹנֵן שָׁמַיִם, בִּתְבוּנָה.
בְּדַעְתּוֹ, תְּהוֹמוֹת נִבְקָעוּ" (משלי ג י"ט כ).

קג) וכל הקשרים הם באדם, וקשר התבונה שנמשך מהם, נתפשט בשאר הבריות, כי בכולם יש תבונה [כל אחת] לפי דרכה.

קד) העוף הזה כשפורח מעל גוזליו, מעל בניו, מצפצף והולך, ואינו יודע לאיזה מקום הוא הולך, הוא נודר לאבד את עצמו. הקב"ה שכתוב בו רחמיו על מעשיו, ואפילו על יתוש קטן שבעולם, שרחמיו על הכל, אותו הממונה [שלמעלה], שעל העוף, מתעורר להקב"ה, [שירחם על העוף].

קה) והקב"ה מתעורר על בניו. אז יוצא קול לפניו ואומר, "כְּצִפּוֹר, נוֹדֶדֶת מִן-קִנָּהּ--כֵּן-אִישׁ, נוֹדֵד מִמְּקוֹמוֹ"(משלי כז ח). אז הוא מתעורר ברחמים על כל אלו ההולכים נע ונד, ממקום למקום, ממצב למצב אחר, שבורי הלב, שבורי הכח. והרחמים מתעוררים על כל העולמות, ומרחם עליהם, וסולח עונותיהם של הנודדים ממקומם, ומרחם עליהם ועל כל העולם.

קו) וע"כ אמר הקב"ה השרה את הצפור בחוץ, והיא תעורר רחמים על כל העולם. מי גרם לרחם על כל העולם, ולעורר רחמים עליהם, הוא אותו האדם ששלח את הצפור לצערה בב' אופנים [שאבדה בניה, ואין לה מקום לנוח בו] כך נתעורר הקב"ה ונתמלא רחמים על כל בעלי צער, ועל כל הנודדים ממקומם, ומשום זה שכרו של האדם הזה, מה כתוב בו, למען ייטב לך והארכת ימים.

קז) קם רבי בון על רגליו, ושמח, ואמר, ברוך הרחמן ששמעתי את הקול הזה, ואם לא באתי לעולם אלא לשמוע זה די לי.

קח) חזר הקול ההוא כמקודם, ופתח ואמר, מָה-רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ, יְהוָה-- כֻּלָּם, בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ (תהלים קד כד) כל העולם אינו בא אלא בחכמה, והאדם נתמלא מכל [החכמה] ובריות אחרות, מתוספת החכמה שנשארה מן האדם.

קט) ואע"פ שכל הבריות הן כך [שנמשכת להן חכמה מן האדם] אין בריה שתהיה קלה ביותר לרדוף [ולהשתוות] למעשי האדם, כמו העוף. אדם בונה בנין למשכנו, גם העוף בונה בנין למשכנו. האדם מביא מזון לבניו, והעוף מביא מזון לבניו. האדם מרפא מחלות בעשב, והעוף מרפא מחלות בעשב. אדם אומן עושה אניות בים, והעוף לוקח גוזליו ומתקן אותם על חוף הים.

קי) האדם משבח ומרומם למלך העליון, והעוף מצפצף ומשבח את אדונו, שהוא אל עליון, ומשום זה [כתוב] למען ייטב לך. אטיב לא כתוב, אלא ייטב לך כי [סובב] על שלוח הקן ששולח, שמעורר [רחמים] על המקום להטיב לך. [עניין כפל הי' י' ראשונה מעורר רחמים על המקום י' שנייה להיטב לך].


...

מאמר קן לציפור זהר חדש כרך כא מדרש רות עמוד כו-כח

כתיבת תגובה

תגובה אחת בנושא “מאמר קן לציפור

  1. התורה מצווה: "כי יקרא קן ציפור לפניך בדרך...והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תיקח האם על הבנים. שלח תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך, למען ייטב לך והארכת ימים" (דברים כ"ב/ו'-ז').

    יש במצווה זו צער בעלי חיים ופעולה חינוכית, אך יחד עם זאת על קיום מצווה זו אנו מקבלים שכר - אריכות ימים - כמו במצוות "כיבוד אב ואם".

    מדוע לא כתבה התורה את שכרן של כל המצוות? על שאלה זו עונים חז"ל: אמר הקב"ה, כדי שלא יאמר אדם הואיל ושכר מצווה זו גדול אעשה אותה ולא אעשה מצווה אחרת, ששכרה קטן יותר. מה עשה הקב"ה? לא גילה לבריות מהו מתן שכרה של כל מצווה ומצווה, כדי שיעשו את כל המצוות בתום. הקב"ה לא גילה מתן שכרן של מצוות, חוץ משתי מצוות: החמורה שבהן והקלה שבקלות: "כיבוד אב ואם" חמורה שבחמורות, שמתן שכרה אריכות ימים והקלה שבהן - "שילוח הקן" ששכרה גם כן אריכות ימים.

השאר תגובה