מהו שכתוב בהגדה של פסח "אנוס על פי הדיבור"?

שלום לכולם,

ההגדה של פסח הוא מסמך נדיר ומיוחד, אשר רובו ככולו מוצפן, ושאחד ההיגדים הסתומים בו ביותר הוא: "וַיֵרֶד מִצְרַיְמָה - אָנוּס עַל פִּי הַדִּבּוּר". מהו אנוס על פי לשון ההגדה, מהו הדיבור אליו מתכוונת ההגדה, אל מי נאמר אותו דיבור, ומדוע על פיו היה אנוס ישראל לרדת מצריימה, נקרא בהמשך, אך לפני כן הקדמה אחת קטנה.

אחד הארועים המכוננים בתולדות ישראל היא ברית בין הבתרים: ברית בין הבתרים היא התגלות בה נתנה לאברם ברכת הזרע והובטחה לו ירושת ארץ ישראל, שנים רבות לפני שנולדו בניו  - ישמעאל, יצחק וששת בני קטורה. אך ירושת ארץ ישראל בפועל אינה מתרחשת בהבלחת ברק או בקליק של עכבר, אלא כרוכה בתהליך ארוך אותו מפרט הקב"ה לאברם: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה. וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ, דָּן אָנֹכִי; וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ, בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ, בְּשָׁלוֹם:  תִּקָּבֵר, בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְדוֹר רְבִיעִי, יָשׁוּבוּ הֵנָּה:  כִּי לֹא-שָׁלֵם עֲוֺן הָאֱמֹרִי, עַד-הֵנָּה":

כפי שיכולים הקוראים לשער, התגלות ה' לאברם בברית בין הבתרים, היא הדבור המוזכר בהגדה של פסח, והיא ההבטחה המספרת לו כי גר יהיה זרעו בארץ לא להם, ורק הדור הרביעי ממנו ישוב לארץ וירש אותה.

נשאלת השאלה, מדוע משתמש בעל ההגדה בביטוי אנוס על פי הדיבור? אנוס פירושו מוכרח, כלומר מוכרח על פי הדיבור, לפיכך את המשפט "וירד מצריימה - אנוס על פי הדיבור", ניתן לקרוא כך: וירד מצריימה  - מוכרח על פי הדיבור, שנאמר לאברם בברית בין הבתרים.

אם כך נשאלת השאלה מה ראה בעל ההגדה במשפט זה, שראה לכלול אותו בה, ויש לומר כי הירידה למצרים, היא חלק מתוכנית הבריאה, שגילה ה' לאברם בברית בין הבתרים. ולמה הדבר דומה? לאדם המגלה לחברו את תוכניותיו, היות והוא בוטח בו הוא מדבר איתו בגלוי לב ומספר לו את צפונות ליבו.

ולסיום ניתן לומר כי ברית בין הבתרים היא משל לתפיסת העולם של האדם המצוי, הנוטה לראות את המציאות כולה כמכלול עקום, שפל, שבור, נפרד ומבותר, בעוד שהיא למעשה חלק מתוכנית הבריאה וממהלך אלוהי שלם, שאין עין האדם מסוגלת לקלוט במשך חיי דור אחד.

ברוך ה' לעולם אמן ואמן