ברית מילה לאברהם אבינו, גילוי אותיות השם המפורש בעולם הזה

"וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו"

"וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו"

בן תשעים ותשע שנים היה אברהם, כאשר נראה ה' אליו בשם אל-שדי ובקש ממנו להתהלך לפניו ולהיות תמים. מה פרוש להתהלך לפני ה' ולהיות תמים? וכי להשם יש גוף, או דמות הגוף, שאפשר ללכת לפניו? אלא דברה התורה בלשון בני אדם ואמרה, "התהלך לפני והיה תמים", כלומר היה נציגי בעולם והיה שלם, כמוני ה'. זו הראיה הכללית של ה' את אברם בעולם, זהו חזונו לגבי אברם, השאלה היא איך הופכים חזון, או יעוד למציאות קיימת בעולם הזה?

ה' מראה לאברם מה לעשות, באיזו דרך מעשית לנהוג כדי לקיים את היעוד שצופן לו ה'. תוכנית האדריכל שמראה ה' לאברם כוללת שלושה מרכיבים: האחד היא הוספת אות ה' לשמו של אברם באופן שיקרא מעתה אברהם. האות הא הנתנת לאברם, היא בעצם כלי להכלת השפע האלוקי המיועד לו ולזרעו. המרכיב השני בתוכנית הוא בצוע ברית מילה לאברהם עצמו ולילידי ביתו.

מדוע? האם הכלי לקבלת השפע אינו מספיק? לא, אומר ה' לאברהם, הוא אינו מספיק, כדי שתוכל לקבל את השפע ולהיות כמוני, עליך, על בניך ועל זרעך להיות איתי בשווי צורה. איך משווים צורה של נברא לצורה של בורא, והרי הם צורות הפוכות, שכן תכונת הבורא היא השפעה, ותכונת הנברא היא קבלה?

אומר ה' לאברהם, יש לי תוכנית בה השתמשתי לברוא את העולם, ואפרט לך אותה, בה תוכל להשתמש אתה, וילידי ביתך, כך תוכלו להיות שותפים בבריאה כמוני, אע"פ שאתם ברואים בגוף, ולי אין דמות הגוף.

מהי התוכנית שואל אברהם? ובכן לאחר שניתן לך הכלי להכלת השפע, אומר ה', על הכלי הזה צריכים להכיל שני צמצומים, הצמצום האחד נקרא "סור מרע", והצמצום השני נקרא "עשה טוב", כך תוכל להיות בורא כמוני, ושוב מסכם ה' לאברהם את תוכנית ההטבה האלוהית:

א) כלי להכלת השפע, בחינת אות הא הנוספת לשמו של אברם, הנקרא מעתה אברהם.

ב) צמצום א' על הכלי, בחינת סור מרע, והוא כנגד כריתת העורלה.

ג) צמצום ב' על הכלי, בחינת עשה טוב, והוא כנגד פריעה, שהוא מלשון ופרע את ראש האישה, והוא גילוי של האות ברית קודש.

וכך כותב הזה"ק פרשת וירא אות נ: כי יש ב' נקודות בהמלכות, האחת היא נקודה אמצעית שבכל העולם, הן ממקומות הישוב הן ממקומות המדבר. והיא סוד הנקודה דצמצום א'. נקודה ב' היא סוד נקודה אמצעית של מקומות הישוב בלבד, ולא מכל העולם והיא סוד נקודה דצמצום ב'. וכנגדם יש שני בריתות כנגד חיתוך ופריעה, ברית הא' הוא כנגד נקודה האמצעית מכל העולם, והוא סוד החיתוך של הערלה. וברית הב' הוא כנגד נקודת הישוב, והוא סוד הפריעה.  

בהכנת הכלי האנושי להכלת השפע האלוקי, קיימים שני שלבים כפי שמסביר הזה"ק, יש שלב א' שהוא כריתת העורלה, שהוא כנגד סור מרע, והוא כנגד בחינת האמונה, ושלב ב' המכונה פריעה, והוא כנגד נקודת הישוב, (סוד התשובה) שהוא מורה על גילוי אות ברית קודש, והוא בחינת עשה טוב.

ב"עשה טוב" פותחת פרשת וירא בה נאמר: "וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה, בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל". באיזה אופן נראה הקב"ה לאברהם, מספר פסוק ב', "וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו", כותב הזה"ק פרשת וירא אות נג, כי שלשת האנשים שנצבו עליו היו שלוש בחינות של הנהגת הספירות בעולם הזה.

המלאך מיכאל הנמשך מהנהגת ספירת חסד, והוא בא לבשר לאברהם על הולדת בנו יצחק, המלאך גבריאל הנמשך מהנהגת ספירת גבורה, והוא בא בשליחות להפוך את העיר סדום, ואילו המלאך רפאל הנמשך מהנהגת ספירת תפארת, בא לרפא את אברהם מכאב המילה.

וכל שלושה אלו נגלו (גילוי ה') אצלו, אצל אברהם, לאחר שנפתח אצלו פתח המילה (הזה"ק פרשת בא אות פח) כלומר לאחר שאברהם השווה את צורתו עם בוראו בזאת שהכיל עליה שני צמצומים, סור מרע ועשה טוב, על אות הא, אז נגלו אליו שלושת המלאכים, שהם בחינת אותיות יהו, ועם בריתו של אברהם אבינו (הוא פתח האהל, פתח האות הא) נגלה שם הוי"ה בעולם.

כל טוב הצלחה וברכה בגילוי של הבורא שהוא טוב ומיטיב

...

תמונה  angelocesare