הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא נְאֻם יְהוָה (ירמיהו כג', כד')

מהו שאמר הנביא ירמיהו, "הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא נְאֻם יְהוָה"?

ויש להבין כי השמים הם בחינת רצון להשפיע, כאשר מילת את נבחנת לכלים, באופן שהצירוף את השמים מתיחס לכלי השפעה זכים שיש באדם, כלומר שאם זיכו את האדם, מלשון זכּות ונקיון כפיים את זכה להיות משפיע טוב.

ואת הארץ הוא בחינת כלי קבלה שבאדם, כי בכלי המכונה בשם ארץ, הנבחן לרצון, נמצא בית קיבול לקבל את ההטבה המיועדת לו.

אני מלא, כלומר אני הוי"ה הוא זה אשר משפיע כלי השפעה זכים לאדם וכלים קבלה עבים. ומתי נוכל לראות כי האינסוף ב"ה הוא זה אשר משפיע לאדם הן כלים זכים, שהם בחינת שמים, והן כלים עבים שהם בחינת ארץ?

ועל כך משיב הנביא: נאם ה', אל תקרי נאם ה' אלא אמן ה', כלומר כאשר נאמין בה', נוכל לראות כי הוא זה אשר משפיע לנו כלים זכים שהם בחינת שמים וכלים עבים שהם בחינת ארץ.

ואם נרצה, נוכל לקרוא את הפסוק מן הסוף להתחלה, כאשר אם נאמין בה' נוכל לראות את כל המראות.

שבוע טוב ושנה טובה לכל

"הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא נְאֻם יְהוָה".

"הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא נְאֻם יְהוָה".