וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה, מֵחָכְמַת כָּל-בְּנֵי-קֶדֶם,

בס"ד

"וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה, הַרְבֵּה מְאֹד; וְרֹחַב לֵב--כַּחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם. וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה, מֵחָכְמַת כָּל-בְּנֵי-קֶדֶם, וּמִכֹּל, חָכְמַת מִצְרָיִם. וַיֶּחְכַּם, מִכָּל-הָאָדָם, מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע, בְּנֵי מָחוֹל; וַיְהִי-שְׁמוֹ בְכָל-הַגּוֹיִם, סָבִיב". מלכים א ה ט-יא.

ומספר מדרש אגדה בפסיקתא: מכל האדם, זה האדם הראשון. איתן האזרחי, זה אברהם, הימן זה משה. וכלכל, זה יוסף. ודרדע, זה דור המדבר. מחול, שנמחל להם על מעשה העגל.

וניתן לראות כיצד מלביש פסוק זה לשם הויה.

קוצו של יוד = מכל האדם, זה אדם הראשון.

י = איתן האזרחי הוא אברהם, שהאות אלף הוא אלופו של עולם זורח ומאיר לו.

ה = הימן הוא משה, רעיא מהימנא.

ו = כלכל זה יוסף, זעיר אנפין שהיה משביר לכל מצרים.

ה = דרדע הוא דור המדבר הנקרא דור דעה, ובכאן מכונה דרדע, ללא אות ו' של המילה דור, וללא אות ה' של מילת דעה, כי נסתלקו מהם בחינות ו"ה אות ו' ואות ה' בחטא העגל. ומדוע נתחברו יחדיו בפסוק זה, הרי יכול היה לכתוב דר דע, אלא שנמחל להם על חטא העגל, ככתוב "אמר רבי אלעזר עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות מחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן וכל אחד ואחד מראה באצבעו שנאמ' (ישעיהו כה, ט) ואמר ביום ההוא הנה אלהינו זה קוינו לו ויושיענו זה ה' קוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו":   מסכת תענית לא א.

ובמחול, שהוא מ-חול, הצדיקים מצביעים על המ', שהיא בינה, מחשבת ההשפעה, שהכל לעומתה הוא חול נפרד ומפוזר. הוא שאמרנו, למרות שנחסרו בכתוב זה אות ו' ואות ה' ממילים דור דעה, הרי שנמחל לו, לדור המדבר הוא דור דעה ונכתבה בו מילה אחת דרדע.

ומי הוא שלמה? מלך שהשלום שלו הוא בורא עולם עליו נאמר כי חכמתו רבה מכל האדם.

...

תמונה Some rights reserved by Tjflex2