כל האזרח בישראל ישבו בסוכות

שלום כולם,

כל האזרח בישראל ישבו בסוכות, (ויקרא כג מב) תמונה RonAlmog

בפרשת אמור, פרשת המועדות (ויקרא כג מב - מג) כתוב "כָּל-הָאֶזְרָח, בְּיִשְׂרָאֵל, יֵשְׁבוּ, בַּסֻּכֹּת. לְמַעַן, יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם, כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:  אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם". אם התורה מתארת מציאות הסטורית, איך ייתכן שהיא מזכירה את המונח אזרח ישראל, שלושת אלפים ושלוש מאות שנה לפני שהייתה קיימת מדינת ישראל במתכונתה הידועה לנו היום.

אך היות שהתורה אינה ספר הסטוריה בלבד, הגם שהיא מספרת על ארועים שהיו בעבר, אלא היא ספר הדרכה רוחני, למה מתכוונת התורה כאשר אומרת כל האזרח בישראל ישבו בסוכות. מיהו אזרח ישראל ברוחניות, ומדוע פותחת התורה בלשון יחיד האזרח בישראל ומסיימת בפועל בלשון רבים ישבו בסוכות. על מה מספרת לנו התורה בעצם?

אומר בעל הסולם, כי אזרח הוא מי שמזריח את האות אלף דרכו, כלומר את אלופו של עולם, דרך מחשבותיו, דיבורו ומעשיו. ומה פירושו. רק אדם המאמין בבורא עולם שהוא אחד יחיד ומיוחד, יכול להחשב כאזרח ישראל, היות שהוא משדר אחדות אחווה ושלמות. כלומר המושג אזרח ישראל הוא לא סתם גיבובו של מילים בעלמא הכתובות בתעודת הזהות, כדי לציין איזו שהיא אבחנה בין אזרח צרפתי ספרדי, או ישראלי, אלא אזרח ישראל הוא מושג רוחני, בו אדם מזריח דרכו את אהבתו של אלופו של עולם לכל מעשיו, ומזריח דרכו את בחינת ישראל, שישראל אותיות לי - ראש, שראש הוא בחינת מחשבת בריאה שתכליתה להיטיב לנבראיו.

נמצא כי כאשר חושבים על המשמעות הרוחנית של הפסוק היא שונה. כל האזרח בישראל ישבו בסוכות, פירושו כי כל מי שמצליח להזריח דרכו את אהבת ה' ומחשבת הבריאה שתכליתה להיטיב לנבראיו, הרי שהוא גורם לכלל הציבור להאמין באהבת ה' ובהטבתו לכן חותמת התורה את הפסוק בלשון רבים ישבו בסוכות, שהפועל ישב, עניינו בושה ותשובה, כי כאשר אדם מאמין בקיום האל, הוא יכול לשבת בסוכה, שעניינה הסתרה, לומר אינני רואה הכל, אך אני בוטח שהכל הוא למען ההטבה התכליתית.

ופירוש נוסף פנימי יותר הוא באדם עצמו, כי כאשר אדם מזריח דרך ראשו את אמונתו באל אחד יחיד ומיוחד, כל איברי גופו מסכימים עימו, ואינם באים איתו עוד בטרוניה וריצה ממקום למקום, אלא הם ישובים במקום אחד, כי אדם שרעיונות שונים שולטים בו אינו יכול לשבת בניחותא, הוא אחוז תזזית ונע ממקום למקום בחוסר שקט.

נמצא כי הבטוי ישבו בסוכות סובב על איברי גופו של אדם ורצונות קבלה שלו המסכימים לשבת בצל אמונת הסוכה, כי הסוכה נקראת בלשון ארמי צילא דמהימנותא, כלומר צילה של האמונה, שהאמונת מסתירה את האדם מהבלי העולם הזה, ומביאה אותו לעולם הבא שכולו בינה.

חג שמח לכל בית ישראל