לנער הזה התפללתי, משה רבנו על אליעזר בן יהודה

בס"ד

לנער הזה התפללתי

בשער הפסוקים מובא, "כי אליעזר עבד אברהם היה עבד כנעני, הנקרא ארור, ויצא מכלל ארור ונעשה ברוך וגו'... והנה אליעזר עבד אברהם, היתה נשמה קדושה, שנתערבה בקליפה של כנען הארור, ונתנה לאליעזר הנז'. ולכן נקרא דמשק אליעזר, שהיה דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים. המושל בכל אשר לו, שליט ביצרו הוה, והיה חכם גדול וחסיד כנודע, ועי"כ יצא מכלל ארור ונעשה ברוך על ידי אברהם":

מדרש תנחומא פרשת חוקת ממשיך ומבאר את ענין אליעזר:

בשעה שעלה משה למרום שמע את קולו של הקב"ה יושב ועוסק בפרשת פרה אדומה, המביא הלכה בשם אומרה (וכל המביא דברים בשם אומרם מביא גאולה לעולם) ומצטט את הלכתו של רבי אליעזר,

התפלא משה ואמר: "הָעֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים שֶׁלְּךָ הֵן וְאַתָּה אוֹמֵר הֲלָכָה בִּשְׁמוֹ שֶׁל בָּשָֹר וָדָם?"

השיב לו הקב"ה: "צַדִּיק אֶחָד עָתִיד לַעֲמֹד בְּעוֹלָמִי, וְעָתִיד לִפְתֹּחַ בְּפָרָשַׁת פָּרָה אֲדֻמָּה תְּחִלָּה, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, עֶגְלָה בַּת שְׁנָתָהּ, וּפָרָה בַּת שְׁתַּיִם".

אמר לפניו משה: "יְהִי רָצוֹן שֶׁיְּהֵא מֵחַלָּצַי".

אמר לו הקב"ה: "חַיֶּיךָ, שֶׁהוּא מֵחַלָּצֶיךָ, הָדָא הוּא דִּכְתִּיב, וְשֵׁם הָאֶחָד אֱלִיעֶזֶר (שְׁמוֹ' יח ד). וְשֵׁם אוֹתוֹ הַמְּיֻחָד, אֱלִיעֶזֶר.

בפרשת יתרו, (שמות יח) דורשת התורה את שמותיהם של בני צפורה, "אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד, גֵּרְשֹׁם... וְשֵׁם הָאֶחָד, אֱלִיעֶזֶר--כִּי-אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי, וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה".

לכאורה היתה צריכה התורה לכתוב אשר שם האחד גרשם...ושם השני אליעזר. מדוע כותבת התורה אשר שם האחד גרשם? יכלה התורה לכתוב ושם האחד גרשם, אלא מילת אשר יורה על אותיות ראש וראשון להורות כי גרשם היה אחד (ראשון) להוולד [ולפני אחד מה אתה סופר? ספר יצירה] ושם האחד אליעזר, ולא השני או האחרון, כדי להורות כי מאליעזר האחד והמיוחד תצא תורה.

מדרש תנחומא קושר בין משה רבינו לתנא רבי אליעזר הגדול, ובדרוש זה אפשר לומר כי עם שיבת ישראל לארצו בחלוף אלפיים שנות גלות נתגלם אותו אליעזר באליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=2QZ4e3wajQA]