מדוע אנו בוצעים חלה?

בעל הבית בוצע ואורח מברך

בעל הבית בוצע ואורח מברך

כדי להבין מהו ענין בציעת חלה, עלינו לברר מספר נושאים: א. מהי בציעה ב. מהו חיתוך ג. מהו ענין מאמר חז"ל, "אדם חלתו של עולם היה", (בראשית רבה פרק י"ד) ד. מהו ענין מאמר חז"ל, "בעל הבית בוצע ואורח מברך", (ברכות מו א).

בציעה (שהיא חלוקה והפרדה) מתבצעת באמצעות האצבעות, מהי אצבע? אומר הפסוק "אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ" (תהלים ח, ד) כלומר השמים כביכול הם מעשה אצבעותיו של האל, הרי שבציעת החלה נעשית באמצעות אצבעות ה' (השמים) או מטעמים אלוקיים, כלומר מרצון אלוקי עליון שמטרתו להיטיב לנבראיו.

מקור הבציעה באמצעות האצבעות הוא ברצון אלוקי להיטיב לנבראיו, בעוד שענין החיתוך יורה על רצון פרטי, או רצון עצמי (המכונה ר"ע) המיוחס לתחתון, כאשר החיתוך וההפרדה נעשים באמצעות כלי ברזל. הברזל, הוא עפרת ומחצב שנכרה מעומק האדמה, כאשר מתיכים את עופרות הברזל ניתן ליצור מהם כלי חיתוך כמו סכין, אזמל, או מספרים.

לבאר ענין מאמר חז"ל כי אדם חלתו של עולם היה. חלה פירושה שלמות, כמו כלה, שהיא כווללת כל תשע הספירות שלפניה, כך גם החלה, או האדם שהיא משל לו, כולל את הקודמים לו בשלשלת הבריאה. כעת אם האדם נמשל לחלתו של עולם, אפשר להבין מדוע לא חותכים את החלה, באמצעות כלי ברזל, אלא בוצעים אותה באצבעות, כדי להראות שכל ענין חלוקה והפרדה שמרגיש האדם, שהוא משול לחלה שלמה, שהיא כלה, כל חלוקה כזאת מקורה ברצון אלוהי עליון טוב ורך, ולא ברצון פרטי תחתון קשה וקר. כלומר אותה בציעת חלה, באה לכבד את האדם.

ולענין מאמר חז"ל בעל הבית בוצע ואורח מברך, כוונת חז"ל היתה כי בעל הבית הוא האל, והאורח הוא האדם בגלגולו הנוכחי, לומר האל הוא המחלק את המציאות לחלקי חלקים, והאורח, שהוא בחינת האדם הנוכח בגלגול הזה, מברך על השלם, למרות שהוא אינו רואה אותו, או חש בו, אך מאמין שהוא קיים.

ואם לפרש את הדברים ברשות היחיד, כי התורה כולה נדרשת באדם אחד, ניתן לומר כי בעל הבית שבי הוא הכוח הנשמתי שבי הרוצה להיטיב, הוא בחינת נשמה שבי שמקורה בשמים, אשר היא בוצעת את את החלה, ואילו גופי, כלומר הרצון לקבל שבי, שהוא בחינת אורח בעולם הזה, הוא אשר מברך על השלמות, גם אם אינו רואה אותה או מרגיש אותה (כי הגוף לעולם לא יכול להרגיש או לראות שלמות, מטעם היותו ניגף).

גם נוכל להבין כי שולחן הוא מזבח ה', ועל מזבח ה' לא מניפים כלי ברזל ככתוב, "וְאִם-מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה-לִּי, לֹא-תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית:  כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ, וַתְּחַלְלֶהָ". (שמות כ כא)

שבת שלום

...

תמונה  barela