מהו מקור השם יואל משה, הבלדה על יואל משה סלומון

שלום לכולם,

משה על הבאר ובנות יתרו, צייר תיאופולי האמל שנת 1850 לערך

רבים מאתנו מכירים את צרופי השמות הרווחים בין יהודים, בנימין זאב, יהודה לייב ומנחם מנדל, אך כאשר נשאל, "האם מכירים את הצרוף יואל משה?", יהיו בוודאי מי שיזכרו את הבלדה על יואל משה סלומון, אותה כתב יורם טהר לב, והלחין שלום חנוך ואולי אף יחפשו אותה ביו טיוב לנגן אותה. אך מה מקור השם יואל משה?

בעוד שהשם בנימין זאב נגזר בשלמותו מברכת יעקב לבניו, "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד, וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל". (בראשית מ"ט, ז') הרי שהשם יהודה לייב נובע אף הוא מברכת יעקב לבנו יהודה עם שינוי קל. כאשר מתבוננים בפסוק רואים כי יעקב כורך בברכתו את הכינוי גור אריה, עם שם בנו, יהודה, ככתוב: "גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ", כאשר הכינוי, אריה, מופיע לפני השם יהודה.

כאשר העניקו יהודים שמות לבנים הנולדים להם ברחבי אירופה, נהגו לתת את הצרוף יהודה לייב, כי לייב ביידיש פירושו אריה, והצרוף יהודה לייב פירושו יהודה-אריה, אך כאשר מתבוננים לעומק רואים כי שם זה הפוך לכאורה ממקור הברכה שנתן יעקב ליהודה, במקור הברכה נאמר אריה יהודה, כאשר אות א' של אריה קודמת לאות י' של יהודה, כלומר אותיות כסדרן. אם כך, ניתן לשאול מהי הסיבה למהפך סדר השם ביידיש, יהודה לייב, כלומר יהודה אריה, הרי לא יעלה על הדעת שיתנו שם שמקורו הפך הברכה?

ובכן העניין הוא פשוט, היות שאריה ביידיש פירושו לייב, הרי כאשר יוצרים את הצרוף ההפוך לכאורה יהודה לייב, (יהודה אריה) ומקדימים את השם יהודה לכנוי אריה אין סכנה של אותיות לאחור (כלומר אותיות המופיעות שלא לפי סדר האלף בית, כמו לדוגמא במילה שקר) כי יהודה פותח באות י' שהיא מופיעה לפני אות ל' של לייב.

הכל טוב ויפה, אך מה מקור השם יואל משה תשאלו, ובכן התשובה היא פשוטה, מקור השם יואל משה הוא בפסוק "ויואל משה לשבת את האיש", והוא לקוח מפרשת שמות פרק ב' פסוק כ"א, אשר עוסק בקשר שבין משה וציפורה, הנה הוא במלואו, "וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה לָשֶׁבֶת אֶת הָאִישׁ וַיִּתֵּן אֶת צִפֹּרָה בִתּוֹ לְמֹשֶׁה", כאשר האיש הנרמז בפסוק הוא יתרו.

נמצא כי בשם יואל משה, מופיעות אותיות כסדרן, אות י' של יואל לפני אות מ' של משה, שהוא מקור הברכה.

שבת שלום לכולם ושנה טובה