מי הם ספני שלמה המלך, ומה ספון בהם?

עציון גבר ים אילות

עציון גבר ים אילות

כותב נתן אלתרמן בשירו "ספני שלמה המלך":

כן, היה זה חבר עז מאין כמוהו
ימאים היו הללו! איש ואיש
צור וכוש ידעו טיבם אשדוד והודו
ים אלות וים כפתור וים תרשיש

מהו ים אילות? עקבה נקראה  אילה, ואילת נקראה בשמה כבר בימי המלכים, "וַיִּקְחוּ כָּל-עַם יְהוּדָה אֶת-עֲזַרְיָה, וְהוּא בֶּן-שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה; וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ תַּחַת אָבִיו אֲמַצְיָהוּ. הוּא בָּנָה אֶת-אֵילַת וַיְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה אַחֲרֵי שְׁכַב-הַמֶּלֶךְ עִם-אֲבֹתָיו".מכאן ים אילות הוא הים של אילה (עקבה) ואילת, הוא ים סוף או הים האדום.

אם כן מהו ים כפתור? ראשית נסביר מהו כפתור, אומר זהר שלח אות רמח, כי כפתור הוא מלשון כפת אור, כלומר שהאור כפות בו, קשור בו. לצורך העניין איים הם ככפתורים בים, באשר אור האמונה כפות, קשור בהם, שכן העושה דרכו בים ימים רבים, שמח לראות סימן ליבשה, אי, שהוא ככפתור בים, שכפות בו האור, ככתוב בבראשית, "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה (לשון אור) הַיַּבָּשָׁה", כי רק כאשר נאספים המים, (מים נוטריקון מי, וּמה על דרך שמקשים שתי קושיות מפורסמות, "מי ה' אשר אשמע בקולו?", "ומה העבודה הזאת לכם?" מי ומה הרי מים) נאספות הקושיות מי ומה המכונות בשם מים אל מקום אחד, הוא כלי האמונה, אז ניתן לראות את היבשה.

לכן ים כפתור הוא כינוי לים החכמה אשר משובצים בו איים רבים שהם ככפתורים, בהם כפוּת, (נקשר) אור האמונה.

ים כפתור

ים כפתור

ים תרשיש, אליו בורח גם ידידנו יונה הנביא הנזכר ביום הכיפורים, הוא הים המערבי ביותר, מפני שתרשיש הוא אותיות תר- שיש, תר כלומר מחפש, ושש, הוא סימן לעולם החומר שיש בו שש פאות כקוביה, לכן ים תרשיש הוא סמל לים המערבי הרחוק ביותר אליו ניתן להגיע, ותכונתו הפוכה מתכונת הנשמה, שכן תפקיד הנשמה להזריח את אור האמונה באדם, ותפקיד הגוף או החומר, או הים המערבי, הוא להחשיך אותו, ולשלול ולהכחיש בו כל אור. מכאן תבין גם מאמר תהלים "בְּרוּחַ קָדִים תְּשַׁבֵּר אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ" אשר ממשיל את יתרון הנשמה על חיי הגוף, באשר הנשמה היא רוח קדים (שתכונתה זריחה הבאה ממזרח ותכונתה היא להאיר לאדם את דרכו) וביכולתה לשבר אניות תרשיש, שהוא משל לעצמותו וכוחו של הגוף המכונה בלשון המקרא אֳנִי. 

ואל מול מרחק האופק הנגול
כך היו הם מזמרים יחדיו בקול:
עציון גבר, עציון גבר
עציון גבר ים אילות
בסירות הים יעבר
ובאוניות גדולות
אך רחב מים לב גבר
מי עוברו באין משוט?
נערה מעציון גבר
עציון גבר ים אילות.

עֶצְיֹן גָּבֶר המפרץ העתיק המוזכר במסעי בנ"י בדרכם לארץ ישראל, התחנה השלישית לפני פטירת אהרון הכהן בהר ההר וכך כתוב: "וַיִּסְעוּ, מֵעַבְרֹנָה; וַיַּחֲנוּ, בְּעֶצְיֹן גָּבֶר. וַיִּסְעוּ, מֵעֶצְיֹן גָּבֶר; וַיַּחֲנוּ בְמִדְבַּר-צִן, הִוא קָדֵשׁ.  וַיִּסְעוּ, מִקָּדֵשׁ; וַיַּחֲנוּ בְּהֹר הָהָר, בִּקְצֵה אֶרֶץ אֱדוֹם. (במדבר לג).

ע  - גימטריה שבעים, ציון הן הציאות לחוץ מחוץ לעולם הקדושה, לכן ע-ציון גבר נמצאת כעיר מפרץ בארץ אדום, לחוף ים סוּף, הוא ים שיש לו סוֹף. מהו יש שיש לו סוף? להבדיל מנתינה שאין לה סוף, ליציאה ממנה שהיא קבלה, יש סוף, כי כל כלי קבלה יש לו יכולת קבולת מדודה. ועציון גבר פירושו שבעים עצות שיש לגבר ביוצאו מן הקדושה, בו דרושה התגברות גדולה, לכן עצ-און או עציון גבר, כי תכונת הגבורה שהיא דוחה את הקבלה ע"י המסכים שבה ומתגברת כארי, שאם אין ביכולתה להשפיע, שלפחות תדחה את האור, שאין ביכולתה לקבל על מנת להשפיע, וכך היא שומרת על שווי צורה עם הבורא שתכונתו להיטיב, בעוד היא דוחה את קבלת האור ע"י המסכים דגבורה, היא נשארת בדבקות עם הבורא, מטעם שלא שינתה צורה, כלומר לא קבלה לעצמה את האור, אלא דחתה אותו, כלומר וותרה על קבלת עצמית, רק כדי להיות בשווי צורה (רצון להשפיע) עם הבורא ית"ש.

אך רחב מים לב גבר
מי עוברו באין משוט?
נערה מעציון גבר
עציון גבר ים אילות.

אך רחב מים לב גבר, כלומר לב הגבר רחב (בחסדיו) מים החכמה, שאינה מאירה, מי עוברו באין משוט, מי יכול לעבור את ים החכמה ללא משוטים, כי השטויות (רוח השטות) הופכות להיות כלי החתירה בים החכמה, ואם כך, מי יכול לעבור את ים החכמה, ללא שימוש בשטויות ככילים, וכאן באה תשובה, נערה מעציון גבר, עציון גבר ים אילות, כי הנערה אינה צריכה כלים, היות שהיא כלי בעצמה, והיא אינה צריכה לחתור במשוטים כדי לחצות את הים, כי היא בקיומה ממלאה את ליבו הרחב מִיָם של הגבר בשמחה, וזה הוא לה הסימן כי חצתה ימים רבים.

השיר שכתב נתן אלתרמן, הלחינה נעמי שמר ומבצעת אילנה רובינא

שנה טובה ומתוקה, ושכל אחד ואחת מאתנו יחצה את ים החכמה באהבה רבה

...

תמונה א' Kenzoka תמונה ב' lisaclarke