פרשת שקלים, או מי נותן לי את היכולת לשאת על גבי את אחי הפצוע?

7153621661_c3ad02adde_k

"הוא לא כבד, הוא אחי", תמונה Kenny Louie

ד' פרשיות אנו קוראים בנוסף לפרשות השבוע, בשבתות החלות בחודש אדר. חודש אדר הוא גם החודש השניים עשר, החותם את חודשי השנה העברית. הפרשיות הן: פרשת שקלים, פרשת זכור, פרשת פרה, ושבת החודש. וכך אומרת פרשת שקלים,  "זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים--מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:  עֶשְׂרִים גֵּרָה, הַשֶּׁקֶל--מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, תְּרוּמָה לַיהוָה". (שמות ל י"ג)

אומר הרבי ברוך שלום הלוי אשלג זצ"ל, כי ענין שקל פירושו, שהאדם שוקל בדעתו מה לעשות. ומחצית השקל, פירושו מלשון תפילה עושה מחצה, שהאדם צריך להתפלל שה' ישלים לו רצונו. פירושו, אומר הרב גוטליב שליט"א, כי האדם שוקל בדעתו מה לעשות בדרך הקדושה, אבל צריך את עזרת ה' בכדי שיחליט נכון, וצריך את עזרת ה' גם בכדי שיהיה לו רצון לפעול ע"פ מה שהחליט.

פירוש נוסף: אדם שוקל בדעתו מה לעשות, "שקל בשקל הקודש". שוקל בשקילת הקדושה, שאם הקדושה שוקלת יותר, הוא הולך בדרך הקדושה, בדרך ההשפעה והנתינה, וזה כבד לאדם, כי כשאדם רוצה ללכת בדרך השפעה ונתינה, זה מכביד על הגוף, מטעם שהגוף רוצהמ ללכת בדרך הקלה, ללא מאמץ וללא יגיעה, וכאשר אומרים לגוף, צריך לתת צריך להשפיע, זה מחוייבות כבדה עבורו, לכן השקילה בקודש, הוא דבר שקשה לגוף, אך מנגד קל לנשמה.

כדי להבין את הדברים לעומק, נספר את הסיפור הבא. בשנות החמישים של המאה העשרים, היה צבא ארה"ב מוצב על אדמת קוריאה, מחשש השתלטות הקומוניזם שם. במהלך פעילות מבצעית, צעדה מחלקה באחד הכפרים שננטשו לאחר הקרבות, ורואה את המראה הבא: ילד בן שמונה נושא על גבו ילד בן חמש, שלא יכול ללכת.

מפקד המחלקה שנרגש למראה הילדים, שואל את הילד בן השמונה, "מדוע אתה נושא על גבך ילד שמשקלו כמעט זהה למשקלך? הוא לא כבד?" השיב הילד בן השמונה, "הוא לא כבד, הוא אחי".

החיילים, שהיו עדים לשיחה הנרגשת, בין המפקד לילד, בכפר בקוריאה, חזרו לאחר המלחמה הביתה, סיפורו את סיפורו של הילד, והיה מי שהתרשם מן הסיפור וכתב אודותיו את השיר הבא: He aint heavy, he 's my brother.

שבת שלום לכל, ושנזכה כולנו לשקול שקל, בשקל הקודש