וְכַחוֹל אַרְבֶּה יָמִים

אומר איוב בפרק כ"ט פסוק י"ח,  "עִם קִנִּי אֶגְוָע וְכַחוֹל אַרְבֶּה יָמִים".

"וְכַחוֹל אַרְבֶּה יָמִים".

ונודע כי יש אור וכלי. האור נבחן ליום, שנאמר, "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם", ואילו החול נבחן לכלי. מדוע ? מפני שחול הוא החומר ממנו מכינים כלי זכוכית. נמצא, ככל שיש יותר חול, יש יותר כלים זכים (זכוכית) בהם יוכל האור, בחינת יום, להאיר.

והספירות מכונות ימים, נמצא, ככל שיש יותר חול, יש יותר ימים, יש יותר ספירות, יש יותר ליבון , כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר, וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם, לָטֹהַר (שמות כ"ד,י' )

כתיבת תגובה

3 תגובות בנושא “וְכַחוֹל אַרְבֶּה יָמִים

  1. איש אחד
    פנוי מאישה,
    היה בשכונתו.

    יום אחד בא אליו, ואמר לו: רבי, אני רוצה ללמוד תורה, כדי שיהיה לי עשירות.
    אמר לו ר' אבא, הנה ודאי, שתזכה ע"י התורה לעשירות
    אמר לו: מה שמך.
    אמר לו יוסי.
    אמר לתלמידיו שיקראו אותו, ר' יוסי בעל העשירות והכבוד.
    והיה יושב ועוסק בתורה.

    לימים כשהיה עומד לפניו, אמר לו: רבי, אנה הוא העושר.
    אמר, רבי אבא, משמע, שאינו עושה לשם שמים.
    ונכנס לחדרו,
    להתישב בדעתו
    מה לעשות עמו.

    שמע
    קול
    אחד
    שהיה אומר, אל תענישהו, כי אדם גדול יהיה.
    חזר אליו,
    אמר לו שב בני שב,
    ואני אתן לך עשירות.

    בינתיים, בא, איש אחד ובידו כלי פז.
    הוציאו לעיניים והבריק אורו בבית.
    אמר לו רבי, אני רוצה לזכות בתורה.
    ואני בעצמי לא זכיתי להבין בתורה,
    ואני מבקש, מי שיעסוק בתורה בשבילי.
    כי יש לי עושר רב שהניח לי אבי שבעת שישב על שלחנו היה מסדר עליו שלשה עשר כוסות מאלו, דהיינו מפז.
    ואני רוצה לזכות במצות לימוד בתורה, ואני נותן בעד זה עושר.

    אמר לאותו איש הפנוי מאשה, עסוק בתורה,
    ואיש הזה יתן לך עושר,
    נתן לו האיש אותו הכוס של פז.
    קרא עליו ר' אבא, לא יערכנה זהב וזכוכית ותמורתה כלי פז. (איוב כ"ח)

    ישב
    ועסק בתורה,
    ואותו האיש היה נותן לו עושר.

  2. לימים, נכנסה חמדת התורה במעיו.
    יום אחד
    היה יושב ובוכה.
    מצאו רבו שהיה בוכה. אמר לו, על מה אתה בוכה.
    והשיב לו. ומה אני מניח בשביל זה העושר,
    את חיי העולם הבא.
    איני רוצה ללמוד עוד בשביל האיש, אלא לזכות בתורה בעד עצמי.
    אמר ר' אבא, עתה משמע, שכבר עושה לשם שמים.

    קרא לאותו האיש ואמר לו קח העושר שלך, ותן אותו ליתומים ועניים, ואני אתן לך חלק גדול יותר בתורה, בכל מה שאנו לומדים.
    החזיר לו ר' יוסי את הכוס דל פז.
    ועד היום הזה לא ניטל השם בן פזי ממנו ומבניו.
    והיינו ר' יוסי בן פזי המפורסם. וזכה להרבה תורה הוא ובניו,
    כי אין לך שכר טוב יותר בעולם, כמי שעוסק בתורה.
    ואין צריכים לתמורה בעדה. כמ"ש לא יערכנה זהב וזכוכית ותמורתה כלי פז.

    אחר הדברים האלה היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר וגו'
    בכל מקון שכתוב במחזה, בתורה, הוא השם שנגלה לאבות,
    ומי הוא,
    הוא שדי.
    שנאמר וארא אל אבר-ה-ם וגו' באל שדי.
    וכמו שאתה אומר, אשר מחזה שדי יחזה.
    וזה הוא מראה,
    אשר כל מראות העליונות נראות מתוכה.
    כמו מראה של זכוכית, שכל הצורות נראות בה.
    והכל אחד
    מראה ומחזה, ואחד הם,
    אלא שזה תרגום וזה לשון הקודש.

    (זהר, לך לך, ס"ת, רפב-רפח)

השאר תגובה