וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן, וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם

בס"ד

שלום וברכה לכל בית ישראל,

לאחר שיוסף מספר את חלומו השני לאביו ולאחיו, כי השמש הירח ואחד עשר עשר כוכבים משתחווים לו, אביו גוער בו ואחיו מקנאים בו. אחי יוסף הולכים לרעות את הצאן בשכם. וישראל מציע לבנו יוסף הנמצא עימו בעמק חברון, "לֶךְ-נָא רְאֵה אֶת-שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת-שְׁלוֹם הַצֹּאן, וַהֲשִׁבֵנִי, דָּבָר". יוסף תועה בשדה ואיש אחד מפנה אותו לעמק דותן מקום שם נמצאים אחיו. יוסף מוצא את אחיו בדותן, וכשהם רואים אותו  מרחוק (כי רחוק יורה על שינוי צורה, קרוב נקרא אוהב, ורחוק נקרא שונא) הם מתנכלים עליו להמיתו. "עַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ, וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; וְנִרְאֶה, מַה-יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו". (בראשית לז כ)

וכאן מגיע מפנה מפתיע "וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן, וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם; וַיֹּאמֶר, לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן, אַל-תִּשְׁפְּכוּ-דָם--הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, וְיָד אַל-תִּשְׁלְחוּ-בוֹ:  לְמַעַן, הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם, לַהֲשִׁיבוֹ, אֶל-אָבִיו". 

ראובן אור-בן (אור התבונה) מציע לא לשלוח יד באחיו, יוסף, כדי להשיבו לאביו. ראובן מציע "הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר", ראובן ממיר את הגרוע מכל, בטוב. מילת 'הזה' עולה גימטריה 'טוב', ראובן מציע חילוף, במקום לשלוח יד באחיו, הוא מציע להשליך אותו לבור (הזה = טוב, לשמור אותו בחיים) במדבר, כדי להשיבו אל אביו.

באותה המרה שמציע ראובן ניתן לראות שורש קדום, המופיע אצל אמו (לאה) ודודתו (רחל). רחל שהיתה מיועדת להנשא ליעקב, "ברחל בתך הקטנה", מוחלפת תחת החופה, באחותה הבכירה לאה. יעקב אינו מודע לחילוף כי הכלה מכוסה. בעת היחוד, מאמין יעקב כי היא רחל, ומהרהר בה. כאשר בפועל, היחוד מתרחש עם לאה.

מספרים המדרשים, כי מהרהור זה, שהרהר יעקב ברחל, בשעה שהאמין שהוא מתייחד עימה, אך בפועל נתיחד עם לאה, נולד ראובן. ראובן יודע כי הוא פרי של מעשה האמונה הגדול של יעקב אבינו ע"ה, הוא יודע כי רחל היא אהובת נפשו של יעקב, וכן בניה, יוסף ובנימין, כי בחינתם היא ספירת יסוד, וקו אמצעי, ויש להם תכונה משותפת עם אביהם יעקב, שכן גם בחינת יעקב הוא קו אמצעי, אך בספירת תפארת, לכן הוא מנסה להציל את יוסף מידי אחיו.

הזה"ק מספר כי ראובן לא השתתף במכירת יוסף, אלא תשעה אחים השתתפו בה ושכינה נשתתפה עמהם. מאוחר יותר, כאשר מוּצאים להורג עשרת הרוגי מלכות ע"י מלכות רומי, בניהם רבי עקיבא הוא נשמת יעקב ששלח את יוסף לבדו לשכם, ניצל ממנה רבי אליעזר הגדול שהוא נשמת ראובן שלא נשתתף במכירת אחיו יוסף.

כל טוב הצלחה וברכה