כיצד מתגלה שם ה' ברוך הוא במנחה ששולח יעקב לעשו

שלום לכולם,

רחלים מאתיים ואילים עשרים

לאחר שזכה יעקב בברכת אביו יצחק בערמת אימו רבקה הוא בורח לחרן מפני מפני כעסו של עשו המבקש להרגו. עשרים ושתיים שנים לא מתראים האחים-תאומים זה עם זה, וכאשר יעקב מבקש לשוב לארץ כנען, הוא יודע שעליו להתמודד עם כעסו האצור של עשו.

יעקב הירא מאחיו עשו פועל בשלושה מישורים כדי להתמודד עימו: במישור האחד הוא חוצה את מחנהו לשניים, שאם יפגע החלק האחד מכוחו של עשו וארבע מאות האיש אשר עימו, לפחות יוותר חלקו השני, במישור השני מתפלל יעקב ואומר, "אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם, וֵאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק: יְהוָה הָאֹמֵר אֵלַי, שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ--וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ. קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ: כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו: כִּי-יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ--פֶּן-יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל-בָּנִים. וְאַתָּה אָמַרְתָּ, הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ; וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב." (בראשית לב פס' י'-י"ג) ובמשור השלישי הוא שולח מנחה לאחיו כדי לפייסו.

כאשר אנו קוראים את הפסוקים המתארים את המנחה ששלח יעקב לעשו אנו חושבים שזו מנחה סתמית של עזים ותיישים רחלות ואיילים גמלים מניקות ובניהם, פרות ופרים אתונות ועיירים, לכאורה כפי שאומר הכתוב מן הבא בידו, אך מבט מעמיק בפסוקים יתן תמונה שונה לגמרי. נקרא את הפסוקים ונתבונן בהם.

עִזִּים מָאתַיִם, וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים, רְחֵלִים מָאתַיִם, וְאֵילִים עֶשְׂרִים. גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת וּבְנֵיהֶם, שְׁלֹשִׁים; פָּרוֹת אַרְבָּעִים, וּפָרִים עֲשָׂרָה, אֲתֹנֹת עֶשְׂרִים, וַעְיָרִם עֲשָׂרָה.

כאשר נמנה את מנין הפרטים נגיע למספר חמש מאות וחמישים שהוא גימטריה של המילה תק"ן, והוא פשוט, כי עזים ותיישים יחדיו מאתיים ועשרים, רחלים ואיילים יחדיו מאתיים ועשרים, ביחד ארבע מאות וארבעים, ועוד גמלים מניקות ובניהם שלושים, הם ארבע מאות ושבעים ועוד ארבעים פרות הם חמש מאות ועשר, ועוד עשרה פרים הם חמש מאות ועשרים, ועוד עשרים אתונות הם חמש מאות וארבעים ועוד עשרה עיירים הרי חמש מאות וחמשים פרטים.

זו אפשרות אחת להסתכל על רשימת המנחה ההולכת ארצה שעיר לחלות את פני עשו, אפשרות נוספת היא לראות את שם ה' ברוך הוא העולה ממנה, נתבונן בדברים. שם הוי"ה ברוך הוא נכתב ד' אותיות  שהן י', ה', ו', ה' ועם קוצו של יוד הרי ה' בחינות, שהם כנגד ספירות כתר, חכמה, בינה, תפארת ומלכות, כעת נראה כיצד ה' בחינות אלו באות לידי בטוי במנחה ששלח יעקב לעשו.

כנגד קוצו של יוד וספירת כתר נשלחים עזים מאתים ותיישים עשרים, כנגד אות י' משם הוי"ה נשלחים רחלים מאתיים ואילים עשרים, כנגד אות ה' ראשונה משם הוי"ה נשלחים גמלים מניקות ובינהם שלושים, כנגד אות ו' דשם הוי"ה נשלחים פרות ארבעים ופרים עשרה, וכנגד אות ה' אחרונה דשם הוי"ה נשלחים אתונות עשרים ועיירים עשרה בסדר הבא:

קוצו של יוד (כתר) = עזים מאתים ותיישים עשרים הרי יחד מאתים ועשרים (זכרים ונקבות בסוד הזיווג)

אות י' (חכמה)  = רחלים מאתיים ואיילים עשרים יחד מאתים ועשרים (זכרים ונקבות בסוד הזיווג)

אות ה' (בינה)  = גמלים מניקות ובניהם שלושים (רומז לג' {תלת] קווין היוצאים מבינה, חסד, דין ורחמים).

אות ו' (תפארת)  = פרות ארבעים ופרים עשרה ביחד חמישים (זכרים ונקבות בסוד הזיווג)  גם רומז לה' ספירות חסד, גבורה, תפארת, נצח והוד שכל אחת כלולה מעשר הרי חמשים המושפעים דרך ספירת יסוד הנקרא "כל" שהוא גימטריה חמשים.

אות ה' (מלכות) = אתונות עשרים ועיירים עשרה, ביחד שלושים הרומזים לשלושת קווין המושפעים למלכות, חסד דין ורחמים.

ואם נתמקד יותר נוכל לראות כי בספירות בינה ומלכות, שהן אותיות ה' ראשונה וה' אחרונה דשם הוי"ה יש רק אמהות וצאצאים ללא זכרים משפיעים.

ברוך ה' לעולם אמן ואמן